Det læste gymnasielærerne i 2017
Ivalo Abelsen

Det læste gymnasielærerne i 2017

Afskedigelser, den nye gymnasiereform og overenskomsten var temaerne på årets mest læste historier på gymnasieskolen.dk.

Retfærdighed optager gymnasielærerne. Det kunne være en af konklusionerne, man kunne drage, når man ser på, hvilke historier på gymnasieskolen.dk der har fået flest læsere i det forgangne år.

Det gælder for eksempel gymnasieskolen.dk’s mest læste historie om den grønlandske gymnasielærer Ivalo Abelsen, der føler, at hun blev afskediget, fordi hun var kritisk over for ledelsen på Midtgrønlands Gymnasiale Skole.
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) er enig med hende og har derfor valgt at føre hendes sag ad rettens vej, fordi man mener, at hun uberettiget er blevet afskediget.

Læs: Afskediget lærer: Jeg blev fyret for at sige min mening

Lærerne har haft travlt med at planlægge og komme i gang med en ny gymnasiereform i 2017. Den anden mest læste historie på gymnasieskolen.dk i 2017 var et overblik over nogle af ændringerne ved reformen.

Læs: Få overblikket: Den nye gymnasiereform

Solidaritet
Retfærdighedsans og solidaritet kan også spores i den tredje mest læste historie, der handler om, at de statsansatte – herunder GL – kræver, at den såkaldte lov 409 erstattes af en reel arbejdstidsaftale for folkeskolelærere og andre undervisere, før overenskomstforhandlingerne for de statsansatte for alvor kan komme i gang.
I 2013 blev folkeskolelærere og flere undervisere i staten lockoutet, da der ikke kunne opnås enighed om en ny arbejdstidsaftale mellem Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening (KL).
Lockouten endte med et regeringsindgreb, og lærerne har siden arbejdet efter den såkaldte lov 409. En lov som groft sagt var en kopi af KL’s krav.

Læs: Massivt pres fra offentligt ansatte: Lærere skal have en arbejdstidsaftale

Ivrige debattører
Lærerne er heldigvis ivrige debattører både her og på vores Facebookside Gymnasielærer.
På gymnasieskolen.dk var det især overenskomsten, gymnasiereformen, nedskæringerne og it i undervisningen og til eksamen, der fik lærerne til tasterne.

Nedskæringerne har ramt skoler og lærere hårdt. Det ses også på de opslag på vores Facebookside, der har fået flest delinger og kommentarer.
Især indslaget med lærerne fra Øregård Gymnasium, der begravede den gode undervisning i protest mod nedskæringerne, har fået mange “likes”, delinger og kommentarer fra gymnasielærerne.
youtube://v/wlDPiJ267l8

Redaktionen takker for idéer og til de lærere, der lod Gymnasieskolen fortælle deres erfaringer og historier videre.

Er der emner eller historier, du som gymnasielærer har savnet på gymnasieskolen.dk i det seneste år, er du meget velkommen til at skrive en mail til redaktionen på gymnasieskolen@gl.org.

Årets første nyhedsbrev lander i mailboksen torsdag den 11. januar 2018.
Første nummer af Gymnasieskolen udkommer den 27. januar 2018.

Godt nytår!

Top 10 over mest læste historier i 2017

1. 1. Afskediget lærer: Jeg blev fyret for at sige min mening
  2. 2. Få overblikket: Den nye gymnasiereform