Det betyder den ny overenskomst for din løn
Penge

Det betyder den ny overenskomst for din løn

Den netop indgåede overenskomstaftale byder på nye løntillæg til lærerne. Se hvor meget du får.

Tekst_ Morten Jest

Det blev flere gange under og efter fredagens repræsentantskabsmøde i GL diskuteret, hvorvidt foreningen med den netop indgåede overenskomstaftale mellem Akademikernes Centralorganisation (AC), der forhandlede på vegne af GL, og finansministeren har ladet sig købe på bekostning af aftaleretten.

Som bekendt afviste et snævert flertal i GL's repræsentantskab aftalen, der imidlertid alligevel gælder – såfremt den stemmes hjem af AC-organisationerne samlet – idet GL denne gang var en del af AC-forhandlingsfællesskabet uden den såkaldte frigørelsesklausul.

Hvad enten GL's medlemmer synes, at aftalen er god eller dårlig eller ingen af delene, bringer den som sagt noget med sig, de færreste plejer at afvise: Penge!

Ganske vist bortfalder de nuværende centralt aftalte undervisningstillæg, 17-årstillæg, VUC-tillæg og tillæg til kost- og økonomiinspektorer samt IB-koordinatorer pr. 1. august 2013. Men de erstattes af nye tillæg, der er ens på de forskellige skoleområder. Der er forskelle på konsekvenserne, alt efter hvilken skoleform, man er ansat på; det skyldes de nuværende forskelle.

De nye tillæg er dog ensbetydende med lønforhøjelser, og i tabellen her kan du se, hvad det kommer til at betyde for din løn fra august i år.

For eksempel stiger den centralt fastsatte startløn på det almene gymnasium fra 30.60 kroner om måneden til 31.864 kroner om måneden, mens slutlønnen samme sted stiger fra 38.510 kroner til 41.420 kroner om måneden. Dertil kan der stadig komme lokalt aftalte tillæg oveni.