Annonce
Skip to content
Artikel
“Der er næppe en rektor, der bare vil hænge alle lønsedler op på lærerværelset”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
GL_Banner_image-aspect-ratio-348-234
27. oktober 2025

“Der er næppe en rektor, der bare vil hænge alle lønsedler op på lærerværelset”

Arbejdsmiljø Løn
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Privat
Link er kopieret

Fokus: Åbenhed om løn

Et flertal af gymnasielærerne går ind for åbenhed om løn, men det er kun et mindretal, der ved, hvad deres kolleger tjener. Hvad er årsagen til det paradoks, og hvilken betydning har åbenhed om løn på arbejdspladsen? Det ser vi nærmere på i dette tema.

Der er allerede ret stor åbenhed om løn, mener Maja Bødtcher Hansen, formand for Danske Gymnasier.

 

Hvad er Danske Gymnasiers holdning til åbenhed om løn?
“Helt grundlæggende er vores holdning, at det kan være rigtig fornuftigt at have en åbenhed om løn, fordi det kan føre til nogle gode samtaler om, hvordan vores løn hænger sammen. Det er vigtigt at være åben om, hvad man belønner på skolen og dermed sikre gennemsigtighed. På den måde kan man også undgå myter om, hvem der får tillæg og hvorfor. På min skole har vi for eksempel haft en samtale, om det udløser samme tillæg, når man udelukkende underviser, som hvis man også er involveret i udviklingsprojekter. Det, synes jeg, er en superrelevant samtale at have på skolen.”

Ser I nogen udfordringer i forhold til at få mere åbenhed om løn?
“Jeg synes, vi allerede i dag har ret stor åbenhed om lønnen. Alle medarbejdere på gymnasierne er jo ansat på overenskomst, hvor der er centralt fastsat løn og tillæg, og det er offentligt tilgængeligt, hvordan lønnen er skruet sammen. Ligesom de fleste skoler har kriterier for, hvordan man får lokallønstillæg. Derudover har tillidsrepræsentanter jo også adgang til at se alle kollegernes løn i forbindelse med de årlige lønforhandlinger, og det er naturligvis helt rimeligt, så de har mulighed for at slås for dem, der ligger lavt. Men hvis man med åbenhed mener, at alle kan se hinandens løn, så tror jeg, at der er noget kulturelt omkring penge og løn, hvor nogle føler, at det er for privat til at dele. Derfor er der næppe en rektor, der bare vil hænge alle lønsedler op på lærerværelset, men hvis der er enighed i lærergruppen, så kan de jo bare dele dem.”

Et flertal af lærere og tillidsrepræsentanter går ind for åbenhed om løn, men kun på én ud af fem skoler kender lærerne hinandens løn. Hvad kan det skyldes?
“Det undrer mig egentlig ikke, og det har jo nok noget at gøre med, at man oplever, at ens løn og økonomi er privat. Jeg har heller aldrig oplevet, at lærere på min skole har bedt mig om det.”

GL undrer sig over, at ledere ikke gør mere for at få åbenhed om løn på skolerne. Hvad siger du til det?
“Jeg har lidt svært ved at forstå det, for hvis GL mener, at gymnasielærerne skal dele deres løn, så kan lærerne jo bare gøre det. Det er der jo intet til hinder for. Jeg tror også, at lærere ville opleve det som utroligt grænseoverskridende, hvis jeg som rektor gik imod nogle ansattes ønske og offentliggjorde, hvordan lønnen er udmøntet på enkeltniveau. Jeg mener til gengæld, at det er ekstremt vigtigt, at vi orienterer om forhandling af lokale tillæg og har klare lønpolitikker, så der er gennemsigtighed om, hvordan lønnen bliver skruet sammen. Det, synes jeg, er mit ansvar at være meget tydelig om.”

Er der mange gymnasier, der får travlt med at skabe mere åbenhed om løn, når det nye EU-direktiv om løngennemsigtighed træder i kraft næste år?
“Sådan som jeg ser det, handler det om gennemsigtighed i lønfastsættelse og lønstruktur, og det tror jeg faktisk, vi er ret åbne om i forhold til mange andre arbejdspladser. Løn er jo ikke en lukket boks, og som rektor har jeg ret lidt indflydelse på lønnen, fordi vi følger overenskomsten. Så det er ikke mit umiddelbare indtryk, at det vil kræve kæmpestore omlægninger. Men vi må se, hvordan man vælger at implementere det i Danmark, og så gør vi naturligvis det.”

Erhvervsgymnasier vil ikke tale om løn

Der er ingen i foreningen Danske Erhvervs skoler og -Gymnasier, som ønsker at svare på spørgsmål om åbenhed om løn, oplyser kommunikationschefen til Gymnasieskolen. Det er heller ikke muligt at få en kommentar om foreningens generelle holdning til åbenhed om løn.

Læs de øvrige artikler i temaet:

På lærerværelset taler man ikke om løn

Åbenhed om løn giver bedre arbejdsmiljø

Åbenhed er vejen til højere løn

GL advarer: Lukkethed kan give forskelsbehandling

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    På lærerværelset taler man ikke om løn

  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    Åbenhed om løn giver bedre arbejdsmiljø

  • Fokus
    Eksperter_Banner_10-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Åbenhed er vejen til højere løn

  • Fokus
    GL_Banner_1-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    GL advarer: Lukkethed kan give forskelsbehandling

Indhold Åbenhed om løn

Et flertal af gymnasielærerne går ind for åbenhed om løn, men det er kun et mindretal, der ved, hvad deres kolleger tjener. Hvad er årsagen til det paradoks, og hvilken betydning har åbenhed om løn på arbejdspladsen? Det ser vi nærmere på i dette tema.

  • Kapitel 1

    På lærerværelset taler man ikke om løn

  • Kapitel 2

    Åbenhed om løn giver bedre arbejdsmiljø

  • Kapitel 3

    Åbenhed er vejen til højere løn

  • Kapitel 4

    GL advarer: Lukkethed kan give forskelsbehandling

  • Kapitel 5

    “Der er næppe en rektor, der bare vil hænge alle lønsedler op på lærer værelset”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater