Annonce
Skip to content
Artikel
Åbenhed er vejen til højere løn
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Eksperter_Banner_10-aspect-ratio-348-234
27. oktober 2025

Åbenhed er vejen til højere løn

Arbejdsmiljø Løn
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Private
Link er kopieret

Fokus: Åbenhed om løn

Et flertal af gymnasielærerne går ind for åbenhed om løn, men det er kun et mindretal, der ved, hvad deres kolleger tjener. Hvad er årsagen til det paradoks, og hvilken betydning har åbenhed om løn på arbejdspladsen? Det ser vi nærmere på i dette tema.

Gevinsterne ved at tale åbent om løn er store. Men bagsiden er, at det kan splitte lærerværelset, lyder det fra eksperter.

 

Umiddelbart overrasker det ikke arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl, at der kun er åbenhed om løn på et fåtal af landets gymnasier. For tager man et kig ud over alle landets arbejdspladser, er billedet det samme, lyder hans vurdering.

”Det er ikke noget, vi har tal på, men mit klare indtryk er, at åbenhed om løn bestemt ikke er udbredt på danske arbejdspladser. Danske lønmodtagere oplever generelt løn som noget meget privat og ikke noget, man diskuterer i et offentligt rum – på linje med ens seksuelle orientering og hvad man stemmer politisk. For mange er løn stadig et tabu,” siger Laust Høgedahl, lektor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet.

Kun på 18 procent af landets gymnasier, hf-kurser og VUC-institutioner er der i dag åbenhed om løn, viser en ny undersøgelse, som Gymnasieskolen har lavet.

Men undersøgelsen viser samtidig, at et flertal af lærere og tillidsrepræsentanter – henholdsvis 64 og 54 procent – faktisk går ind for åbenhed om løn. Kun 9 procent af lærerne er direkte imod, mens 14 procent af tillidsrepræsentanterne er imod.

”Når der er flertal for det, er det et paradoks, at det kun er realiseret på så få skoler. Det vidner om, at der er en udfordring,” siger Laust Høgedahl.

Han tror, at mange tillidsrepræsentanter undlader at tage emnet op, fordi de har en formodning om, at det vil møde modstand i dele af lærerkollegiet, og fordi de godt er klar over, at det kan skabe splittelse, når det bliver tydeligt, hvem der tjener mest og mindst.

”Det er jo tillidsrepræsentanterne, som skal håndtere den misundelse og de konflikter, der kan opstå,” siger Laust Høgedahl.

Det er også årsagen til, at hver tredje tillidsrepræsentant i undersøgelsen svarer, at de hverken er for eller imod, vurderer han.

ARTIKEL-1kop-loen

Øget lighed og højere løn
Men der er først og fremmest klare gevinster ved at have åbenhed om løn på en arbejdsplads, fastslår arbejdsmarkedsforskeren.

Der er ingen solid, nyere dansk forskning om lønåbenhed og effekterne af det, men internationale studier viser, at det kan skabe mere lighed og retfærdighed, og at det generelt giver et højere lønniveau.

”Taler man ikke åbent om løn, er det sværere at hæve lønnen. Lønåbenhed har især en effekt, hvis der er et ligelønsproblem. Det kan være med til at nedbryde et gab mellem mænd og kvinders løn,” forklarer Laust Høgedahl.

Størstedelen af en gymnasielærers løn er fastsat af en kollektiv overenskomst, der er centralt forhandlet, men derudover er der en række lokale løntillæg, som tillidsrepræsentanten og ledelsen på den enkelte skole forhandler om, og her har lønåbenhed en betydning.

”Det vil få lærere og TR til at stå stærkere over for ledelsen. Åbenheden giver en viden, der er ammunition til at opnå et godt forhandlingsresultat,” siger Laust Høgedahl.

Det handler ikke om at udstille den enkeltes løn, men om at komme til at stå stærkest muligt som kollektiv, understreger han.

”Det tvinger ledelsen til at kunne argumentere for, hvorfor folk får noget forskelligt, og til at indgå i en diskussion om det. Og den diskussion er rigtig sund og vigtig at have.”

Det er et paradoks, at det er realiseret på så få skoler.
Laust Høgedahl, arbejdsmarkedsforsker
Aalborg Universitet

Kan føle sig udstillet
Henrik Ankerstjerne Eriksen er arbejds- og organisationspsykolog hos Team Arbejdsliv og har i flere år arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø på gymnasier rundtom i landet. Han er enig med Laust Høgedahl i, at lønåbenhed kan have en række positive effekter.

”I forhold til oplevelsen af retfærdighed kan det have stor betydning for lærerne at kende hinandens løn. Det kan være med til at aflive myter. Men potentialet bliver kun realiseret, hvis ledelsen er tydelig om, hvorfor fordelingen af tillæg ser ud, som den gør, og hvis den enkelte lærer kan acceptere, at den måde, man opfatter retfærdighed på, ikke altid bliver indfriet,” forklarer Henrik Ankerstjerne Eriksen.

Også han påpeger, at der er en bagside:

”Er der ting i løndannelsen, som ledelsen har svært ved at begrunde, kan det virke som en våd klud i ansigtet på den enkelte lærer og give anledning til en masse diskussioner. Det kan gå ud over arbejdsmiljøet og trivslen.”

Åbenhed om løn vil automatisk sætte gang i sammenligninger og aktivere følelser, der har med status, værdi og retfærdighed at gøre, forklarer Henrik Ankerstjerne Eriksen. Både lærere, der ligger højt og lavt, kan føle sig udstillet. Får man en højere løn end andre, kan der være kolleger, der ikke synes, at man fortjener den. Får man en lavere løn end ens kolleger, kan man føle sig mindre værd.

Han deler Laust Høgedahls udlægning af tallene i undersøgelsen.

”En ting er, at man som TR er positiv over for lønåbenhed, noget andet er, om man synes, det er så vigtigt, at man er parat til at handle på det,” siger Henrik Ankerstjerne Eriksen.

Lettere på nogle skoler
Gymnasierne kommer ikke uden om at forholde sig til åbenhed om løn. Et nyt EU-direktiv, der skal indføres senest i juni 2026, betyder, at mere lønåbenhed bliver et krav på danske arbejdspladser. Hvordan og i hvilket omfang er endnu uklart. Det afhænger af, hvordan man på Christiansborg vælger at implementere direktivet.

Samtidig arbejder Gymnasie skolerne Lærerforening (GL) nu aktivt for, at flere skoler skal indføre fuld åbenhed om løn. Det vedtog man på foreningens repræsentantskabsmøde i efteråret 2024.

Laust Høgedahl kalder GL’s be slutning fornuftig, fordi åbenhed om løn i bund og grund handler om at ”stå stærkere som fællesskab”. Men han peger samtidig på vigtigheden af, at GL er parat til at give tillidsrepræsentanterne konkrete værktøjer til at få gang i diskussionen ude på skolerne på en god måde og til, hvad man gør, når det er svært.

”Diskussionerne kan blive konfliktfyldte. Som faglig organisation skal man passe på, at man ikke får smidt en håndgranat ind på lærerværelset uden at være parat til at hjælpe,” siger Laust Høgedahl.

Han understreger, at lønåbenhed er lettest at tale om og implementere på skoler, hvor der i forvejen er psykologisk tryghed og et stærkt kollegialt fællesskab.

”Er der et miljø, hvor lærerne tør sige deres mening, er det også lettere at tale åbent om løn. Er der småproblemer og grupperinger på lærerværelset, gør det samtalen endnu sværere,” siger Laust Høgedahl.

Henrik Ankerstjerne Eriksen er enig:

”Når der er psykologisk tryghed på et lærerværelse, tør man også tage fat på de ting, der kan være svære, og så kan der være en ansporing til også at tage hul på snakken om åbenhed om løn.”

ARTIKEL-1kop-tillaeg-1

Læs de øvrige artikler i temaet: 

På lærerværelset taler man ikke om løn

Åbenhed om løn giver bedre arbejdsmiljø

GL advarer: Lukkethed kan give forskelsbehandling

“Der er næppe en rektor, der bare vil hænge alle lønsedler op på lærer værelset”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    På lærerværelset taler man ikke om løn

  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    Åbenhed om løn giver bedre arbejdsmiljø

  • Fokus
    GL_Banner_1-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    GL advarer: Lukkethed kan give forskelsbehandling

  • Fokus
    GL_Banner_image-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    “Der er næppe en rektor, der bare vil hænge alle lønsedler op på lærerværelset”

Indhold Åbenhed om løn

Et flertal af gymnasielærerne går ind for åbenhed om løn, men det er kun et mindretal, der ved, hvad deres kolleger tjener. Hvad er årsagen til det paradoks, og hvilken betydning har åbenhed om løn på arbejdspladsen? Det ser vi nærmere på i dette tema.

  • Kapitel 1

    På lærerværelset taler man ikke om løn

  • Kapitel 2

    Åbenhed om løn giver bedre arbejdsmiljø

  • Kapitel 3

    Åbenhed er vejen til højere løn

  • Kapitel 4

    GL advarer: Lukkethed kan give forskelsbehandling

  • Kapitel 5

    “Der er næppe en rektor, der bare vil hænge alle lønsedler op på lærer værelset”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater