Blikkenslager afslutter hf med topkarakterer
vuc_laurits_valdemar

Blikkenslager afslutter hf med topkarakterer

Først blev han håndværker. Det var det, folkeskolen vejledte ham til at blive for ni år siden. Nu er Laurits Valdemar Petersen blevet hf-student med masser af 12-taller på eksamensbeviset.

Gymnasiet var slet ikke på tale, da Laurits Valdemar Pedersen for ni år siden afsluttede 9. klasse.
Han skulle være håndværker, for det der med at sidde stille var ikke noget for ham. Men i år er han blevet student fra VUC Hvidovre – og på eksamensbeviset står ikke mindre end 10 12-taller.

I folkeskolen sagde studievejlederen, at gymnasiet nok ikke var noget for ham. Det var han enig i, for det boglige interesserede ham overhovedet ikke.

”Gymnastikken var centrum i mit liv på det tidspunkt. Skolen skulle bare overstås. Jeg kan godt forstå, at vejlederne ikke anbefalede mig at tage på gymnasiet. Jeg havde alt for meget fart på til at lave stillesiddende arbejde,” siger  Laurits Valdemar Pedersen, der i dag er 25 år.

Det var en af de store drenge fra gymnastik, der fik ham til at drømme om at blive håndværker.

”Han arbejdede som blikkenslager, og det så utrolig interessant ud med alle de rør. Så jeg tænkte: Det er det, jeg skal,” fortæller Laurits Valdemar Pedersen, der efter 9. klasse begyndte på EUC i Holbæk.

Udsendt i Afghanistan
Efter fire år på teknisk skole blev Laurits Valdemar Pedersen færdig som blikkenslager. Han fik 12 til sin svendeprøve og en guldmedalje for det flotte resultat.
Under uddannelsen havde han været til session og trak ikke frinummer.

”Det gjorde ikke noget for mig. Jeg tænkte, at det ville være sundt at få aftjent værnepligt,” siger Laurits Valdemar Pedersen.

Han var rigtig glad for at være i militæret, hvor han blandt andet blev udsendt til Afghanistan.

”Det var ikke sjovt at se alle de grimme ting, krigen medfører. Men jeg har valgt at bruge det som en rygsæk fuld af oplevelser og erfaringer,” siger han.

Laurits Valdemar Pedersen var i militæret i to år. Da han kom hjem fra Afghanistan, tænkte han, at der skulle ske noget nyt. Han startede på VUC Hvidovre, hvor de havde en politipakke.

Smag for skolelivet
Efter et år på politipakken havde den tidligere soldat fået smag for skolelivet og fortsatte på VUC Hvidovre med en fuld hf på enkeltfag.

”Det var et fint tidspunkt at slå mig til ro på og få taget en gymnasial uddannelse. Hvis der skulle ske noget i fremtiden med mig, så har jeg papirer, der gør, at jeg kan komme ind på en videregående uddannelse,” siger han og uddyber:
”Jeg fandt ud af, hvor interessant det er at lære ting på et højere niveau. Man kan altid lære noget af at læse aviser og se nyheder, men tit får man bare at vide, hvordan politikerne agerer. På vuc har jeg fået den basale viden, der gør, at jeg nu for eksempel ved, hvorfor politikerne forhandler finansloven, som de gør,” fortæller Laurits Valdemar Pedersen.

Dansk er ligesom at samle et våben
Fra militæret var Laurits Valdemar Pedersen vant til disciplin. På skolebænken var det tydeligt, at hans klassekammerater ikke havde den samme opfattelse af begrebet.

”I militæret kommer man ikke for sent eller går for tidligt. På vuc bliver man overladt til sig selv, man skal selv opretholde disciplin. Nogle af dem, jeg gik i klasse med, havde en mere laissez faire holdning til, hvordan skolen skal forløbe. Jeg gik op i at opretholde den disciplin, jeg havde lært, og som jeg sætter en stor ære i,” forklarer han.

En ting, den tidligere soldat også har taget med fra militæret til skolen, er at øve sig grundigt.

”At analysere en tekst i dansk er faktisk det samme som at skille og samle et våben. Hvis man bare terper det grundigt, så kan man gøre det i søvne til sidst.”

Gode karakterer er vigtige
Laurits Valdemar Pedersen er sikker på, at han ikke ville have fået lige så flotte karakterer, hvis han var startet på hf-uddannelsen lige efter folkeskolen.

”Hvis man ser mine karakterer fra blikkenslagerskolen og til nu, er der en stor forskel. Karaktererne var slet ikke i fokus den gang. Der foregik så mange andre ting i mit liv, og jeg tænkte mere på at få kørekort end at bestå dansk,” forklarer han.

I dag har han fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at klare sig godt, når man går i gang med en uddannelse.

”De, der er yngre end mig på vuc, ser ikke nødvendigheden i at få gode karakterer. Men man får kun denne ene chance. Efter eksamen kan man ikke lave om på sit karaktergennemsnit,” siger Laurits Valdemar Pedersen.

Den dygtige hf-student venter nu på at få svar på sin ansøgning til politiskolen. Hvis det ikke lykkes, er han glad for, at han har et flot eksamensbevis – med 7 som laveste karakter – at falde tilbage på. Kommer han ikke ind på politikskolen, overvejer han at læse medicin eller blive gymnasielærer.