“Jeg kan godt lide, at vi kan sige ting til hinanden, vi kan grine af”
GS_Lærerliv_AndersMarkAndersen

“Jeg kan godt lide, at vi kan sige ting til hinanden, vi kan grine af”

Tekst_ Rebekka Matanna Østergaard
Foto_ Privat

Om Anders Mark Andersen

• Alder_ 47 år
  • Skole_ Frederikshavn Gymnasium
  • Fag_ Engelsk, historie og psykologi

Hvad sætter du mest pris på i dit arbejdsliv?
“En af tingene er relationen til eleverne, og at man kommer ind i et ungt miljø og er sammen med unge mennesker. Mange af eleverne er inde i en positiv udvikling i deres liv, hvor de står på tærsklen til noget nyt og stort. Både dem, der starter i gymnasiet og ser frem til det, men også de elever, der går i 3.g. I forhold til da jeg begyndte som lærer, er jeg blevet bedre til at hvile i mig selv og lade være med at overtænke, for eksempel hvad man skal nå fagligt, og hvor hurtigt man skal nå tingene. Tingene må gerne tage lidt tid, og man må gerne gå nogle omveje for at nå til målet.”

Hvilken opgave har du været gladest for i dit arbejdsliv?
“Ud over undervisningen har jeg prøvet at have nogle forskellige kasketter på og set gymnasiet på en anden måde. Jeg har for eksempel været formand for pædagogisk råd. Det har gjort mig opmærksom på, at gymnasiet er en organisation, og at jeg faktisk godt kan have indflydelse på den måde, som tingene pædagogisk bliver tilrettelagt på.”

Hvornår har du været modig som lærer?
“Det var jeg, da jeg sidste år med kort varsel kom på en studietur med en klasse, jeg ikke havde haft. Lige pludselig skulle jeg sætte mig ind i programmet for studieturen og forholde mig til nye elever. Det endte med, at jeg tog klassen til eksamen efter at have haft dem i fire måneder. Det kan være en udfordring, når man ikke har haft eleverne i så lang tid. Men det var en udfordring, som jeg sagde ja til.”

Hvornår går du stolt hjem fra arbejde?
“Det gør jeg på de dage, hvor jeg har haft gode og sjove oplevelser med eleverne. Hvor jeg har haft nogle gode timer, og vi er kommet igennem det stof, jeg havde sat mig for, at de skulle lære. Og så kan jeg godt lide, at vi kan sige ting til hinanden, som vi kan grine af. Det behøver ikke altid at være så fagligt – vi skal også have det sjovt samen. Det gør helt sikkert noget for min relation til eleverne, når jeg kan vise dem, at jeg er ‘på deres side’, og at undervisningen ikke kun består af 90 minutter, hvor de skal sidde og terpe.”

Hvad eller hvem har formet dig mest som lærer?
“Det har formet mig, at jeg i starten af mit lærerliv stødte ind i nogle faglige kapaciteter blandt mine kolleger, som virkelig var godt inde i stoffet. Og også at jeg mødte kolleger med store menneskelige egenskaber, som havde det sjovt med eleverne, samtidig med at de lærte dem rigtig meget. Især en kollega i historie og oldtidskundskab har gjort indtryk. Han formåede virkelig at aktualisere og levendegøre de to fag for sine elever, så flere af dem gik den vej på universitetet.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.