“Jeg synes, jeg er modig hver dag”
GS02_24_Laererliv_DortheZiggy_Topbanner

“Jeg synes, jeg er modig hver dag”

Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Privat

Om Dorte Ziggy Thelander

Alder 52 år

Skole Vestegnen HF og VUC

Fag Kultur- og samfundsfaggruppen

Hvad udfordrer dig?
“Det er udfordrende at ind­arbejde en masse nye ­indsatsområder. Lige nu er det, hvordan jeg kan undervise i god brug af ChatGPT. Samtidig er der også en indsats i forhold til skærmfri undervisning og seksualundervisning. Jeg synes, det er enormt tidskrævende at lave nye undervisningsforløb. Der skal hele tiden tænkes nyt, og det skal vinkles, så det passer til min elevgruppe.”

Hvilken fase af dit arbejdsliv ser du tilbage på med størst glæde?
“Det er helt klart implementeringen af kultur og samfundsfag i 2005. Det var virkelig sjovt og spændende at være med til at starte et nyt fag. Der var en helt fantastisk synergieffekt omkring faget og lærerne, der skulle under­vise i det. Der opstod masser af energi i udviklingen af faget, hvor
vi inspirerede hinanden, og det gav mig meget fagligt.”

Hvornår har du været modig som lærer?
“Jeg synes, jeg er modig hver dag. Man ved jo aldrig, hvad der venter en i klasseværelset. Jeg synes, jeg er modig, når jeg tør slippe tøjlerne. Jeg planlægger mine timer meget stramt, så jeg synes, det kræver mod at stole på, at der stadig kommer noget fagligt ud af det, når jeg indimellem slipper tøjlerne og ser, hvor undervisningen flytter sig hen. På et tidspunkt, hvor jeg i en klasse havde planlagt undervisningen et halvt år frem, ville eleverne pludselig snakke om kønsidentitet. Så gav jeg efter, og vi tog det emne op i stedet for det, jeg egentlig havde tænkt mig. Det viste sig, at der var god læring i det for både mine elever og mig.”

Hvem har været den vigtigste person i din karriere?
“Det har min tidligere kollega Else Trier. Hun var historie­lærer, men er nu på pension. Jeg nåede heldigvis at arbejde sammen med hende i 15 år. Hun har lært mig at have en begejstring og en glæde ved at undervise. Vi lavede den fedeste undervisning og planlagde de bedste studie­ture med høj faglighed for eleverne. Hun lærte mig, at det i høj grad handler om at være autentisk. Hvis man godt kan lide sine fag og at undervise, så vil eleverne mærke det. Det skaber også den autoritet, som der skal til for at stå foran en klasse. Hun lærte mig også at tænke på, hvor heldig jeg er over at lave det, jeg gør. Når det hele er lidt surt, så tænker jeg altid på hende.”

Hvad er du god til?
“Jeg er god til at lave lærerstyret undervisning, der kan skabe en høj elevaktivitet. Eleverne må for alt i verden ikke kede sig i mine timer. Der er så mange ting, der kan stjæle deres opmærksomhed, så de falder fra, hvis der ikke er nogle krav om, at de skal deltage. Så i min undervisning handler det hele tiden om at skabe nogle fælles aktiviteter i klasserummet. Jeg har ­næsten altid nogle opgaver, hvor eleverne skal op og bevæge sig. Det kan for eksempel være en opgave, hvor de skal mime et ord for hinanden. Det kræver tid og kræfter at lave sådan nogle små elementer, som kræver elevdeltagelse. Det er ikke noget, man bare lige hiver ud af ærmet.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.