“Heroppe har jeg neddroslet piftet til en fløjten”
Magasin2_Lærerliv_Banner-JessBoye

“Heroppe har jeg neddroslet piftet til en fløjten”

Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Privat

Om Jess Boye

• Alder_ 46 år
  • Skole_ GUX Nuuk
  • Underviser i_ matematik, biologi og idræt

Hvad er den bedste beslutning, du har taget som lærer?
“Jeg har altid lagt vægt på at have en god relation til eleverne og på at få skabt en behagelig atmosfære i klasserummet, hvor alle føler sig trygge. Lige fra starten har jeg gerne villet dele ud af mig selv som menneske, lære eleverne at kende og møde dem med interesse og empati. Efter nogle år som lærer blev jeg så også bevidst om effekten – at det faktisk gav god læring. Det blev tydeligt, at nøglen til at åbne for elevens faglige nysgerrighed ligger i den gode relation. Det er ekstra vigtigt i et fag som matematik, som mange elever frygter. Nogle af mine kolleger delte ikke min tilgang, og så traf jeg den vigtige beslutning, at jeg var nødt til at holde fast i min måde at gøre tingene på og være tro mod mig selv.”

Hvad er det vigtigste, der er sket i dit arbejdsliv i de seneste par år?
“Efter 15 dejlige år på Grenå Gymnasium sprang jeg sidste år ud i et eventyr. Siden august har jeg været lærer på gymnasiet her i Nuuk. Det er en kombinationsstilling, hvor jeg er i Grønland i august, januar og april. Resten af året underviser jeg online hjemme fra Danmark. Jeg underviser kun i matematik. I min stue har jeg indrettet et lille studie med kamera, mikrofon og et stort whiteboard. Når jeg skriver på min iPad, kommer det direkte på tavlen heroppe. Det var en kæmpestor beslutning at tage herop, men jeg har ikke fortrudt et øjeblik. Jeg var igennem en kræftoperation sidste forår. Sådan en livskrise sætter gang i en masse eksistentielle tanker, og jeg trængte til, at der skulle ske noget nyt.”

Hvad fylder mest i dit arbejdsliv lige nu?
“Jeg skal have 12 af mine 3.g’ere op til eksamen i matematik B, og derfor er jeg i Grønland lige nu. Det er min første eksamen heroppe. Eksamensformen er lidt anderledes, og de grønlandske elever er generelt mere stille i timerne, end jeg er vant til fra Danmark, hvor spørgelysten også er større. Så jeg er lidt spændt på, hvordan det bliver.”

Har du en dårlig vane?
“Når jeg skal have ro i klassen, plejer jeg at pifte. Det har altid fungeret fint i Danmark, men heroppe er det en dårlig vane. Det fik jeg klar besked på af mine elever, da jeg gjorde det første gang. I Grønland er høje lyde og høj snak meget ugleset. Generelt er her meget stille, og når grønlændere snakker sammen, foregår det ret stille. Så jeg har neddroslet piftet til en fløjten.”

Hvad er det bedste råd, du har fået af en kollega?
“Jeg er så glad for, at mine nærmeste kolleger på gymnasiet i Grenå støttede og bakkede mig op i at tage herop. Da jeg vendte det med dem, sagde de: Just do it! Når man har været mange år på den samme skole, kan man godt gå lidt i stå. Det har jeg set ske for flere gode kolleger. Jeg havde brug for at opleve noget nyt – og her fik jeg så et skud eventyr oveni. Jeg er naturmenneske og elsker at komme i fjeldet og på vandet. Jagt, kajakture, hvalsafari, dybhavsfiskeri – det hele er lige uden for døren.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.