“Man er nødt til at skrotte tanken om at lave stor kunst”
GS_Laererliv_JesperKjaerNannerup1

“Man er nødt til at skrotte tanken om at lave stor kunst”

Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Privat

Om Jesper Kjær Nannerup

• Alder_37 år
  • Skole_ Morsø Gymnasium
  • Underviser i_ musik, idræt og matematik

Hvad fylder mest i dit arbejdsliv lige nu?
“Mit arbejdsliv er præget af, at vi lige nu tager imod nye 1.g’ere og får dem integreret på en god måde. Så det er en periode, hvor jeg ikke får undervist ret meget. Det handler meget om, at de nye elever skal have en god oplevelse. Vi er meget pressede på vores elevtal, så vi gør meget ud af at passe på dem, vi har fået ind ad døren.”

Hvilken opgave er du gladest for i dit arbejdsliv?
“Jeg er meget glad for at undervise. Det er klart den sjoveste del af mit arbejde. På grund af mine fag har jeg mange små forskellige opgaver på skolen. Jeg står blandt andet for musicals, laver lyd til arrangementer og sætter gang i idrætsaktiviteter, der kan samle eleverne. Men at stå ude ved eleverne og undervise er klart det fedeste ved mit job.”

Hvad er det bedste råd, du har fået af en kollega?
“Min vejleder i pædagogikum sagde: “Det skal ikke være kunst, det skal være færdigt.” Det er en sætning, jeg har brugt en del som arbejdsmetode i min musikundervisning. Når vi for eksempel sætter en musical op, så er der mange ender, der skal nå sammen. For at nå i mål er man nødt til at skrotte tanken om at lave stor kunst. Der er ikke tid til at dvæle for længe ved en specifik detalje. Alt kan ikke være perfekt.”

Hvad synes du, at du er god til?
“Jeg er god til at løse problemer. Under Corona havde vi stramme restriktioner for vores dimission. Vi skulle nå ud til eleverne, som ikke måtte være samlet i ét lokale. Det var min opgave at finde ud af, hvordan vi kunne sprede dem ud på skolen, så alle kunne se og høre det. Det med at løse problemer og tænke ud af boksen, forsøger jeg også at gøre i min almindelige undervisning.”

Hvilken fase af dit arbejdsliv ser du tilbage på med størst glæde?
“Jeg elsker at sætte mig ind i nye ting og arbejde med nye problemer. I en periode læste jeg matematik sideløbende med, at jeg underviste. Jeg underviste om dagen og studerede om aftenen. Selvom jeg havde sindssygt travlt, var det en virkelig fed periode. Det var enormt motiverende at undervise, mens jeg læste. Det var utroligt givende at sidde på begge sider af katederet i en periode.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.