“Jeg er ikke bekymret over noget som helst”
GS01_24_Laererliv_KristinaKnappe_Topbanner

“Jeg er ikke bekymret over noget som helst”

Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Privat

Om Kristina Knappe

Alder 47 år

Skole Svendborg Gymnasium

Fag Dansk og spansk

Hvad fylder mest i dit arbejdsliv lige nu?
“Lige nu fylder planlægning rigtig meget. I starten af april får jeg nogle virkelig travle uger. Ud over min almindelige undervisning er der skrivedage i DHO. Mine kolleger og jeg skal have fastlagt temaet og lavet opgaveformuleringer, og så skal jeg have tilrettelagt et forløb frem imod dagene. Samtidig får vi besøg af en klasse fra vores udvekslingsskole i Mexico. Jeg og 12 elever i spansk besøgte dem i efteråret, og nu er det deres tur til at komme herop i tre uger. Det kræver tid og planlægning at få lavet et godt program. Jeg skal blandt andet have dem med ind på Christiansborg og på rådhuset i Svendborg, så de kan lære noget om demokratiet i Danmark. Vi skal også en tur til Ærø og ud at cykle.”

Hvad er den bedste beslutning, du har taget som lærer?
“Det er, at jeg ret tidligt som lærer besluttede mig for altid at være 100 procent mig selv. I pædagogikum blev der talt meget om forskellige roller, og jeg fik opfattelsen af, at jeg som lærer helst skulle lægge mit private jeg lidt væk. Men det gav ingen mening for mig. Jeg vil virkelig gerne lære eleverne at kende, og derfor kommer jeg også helt automatisk til at give noget af mig selv. Der er ikke noget, eleverne ikke må vide om mig – det er den måde, jeg er i relationer på. Det kan eleverne sagtens håndtere, ligesom jeg sagtens kan håndtere at vide temmelig meget om dem. Det giver mig utrolig meget energi at kunne møde eleverne som det menneske, jeg er.”

Hvornår går du stolt hjem fra arbejde?
“Det er nemt at svare på. Det gør mig pissestolt, når det lykkes mig at gøre eleverne engagerede. Når de virkelig gør en arbejdsindsats, og jeg får flyttet dem et nyt sted hen, så føler jeg, at jeg gør en forskel. Jeg oplevede det i sidste uge, hvor jeg satte mine 2.g’ere i dansk til at omskrive et af H.C. Andersens eventyr til en børnebog til børn på tre til fem år. De syntes, det var en svær opgave, og de kæmpede en del med sproget og målgruppen, men alle arbejdede bare så superengageret. Til sidst besøgte vi to børnehaver, hvor de læste deres historier højt. I en hel time sad børnene bare og lyttede og lyttede. Ingen mistede koncentrationen, og til sidst sagde en: Er der ikke flere historier? Og pædagogerne bad os om at komme igen.”

Hvad bekymrer dig i forhold til dit arbejde?
“Jeg er ikke bekymret over noget som helst. Jeg har en følelse af, at vi altid kan løse det, hvis der er et problem. Selvfølgelig har rammerne ændret sig. Arbejdspresset er steget, og jeg har helt klart mindre tid til forberedelse end for 10 år siden. Men jeg handler i stedet for at bekymre mig, for eksempel er jeg gået i dialog med ledelsen, når min tidsregistrering er ’eksploderet’. I det hele taget er det min oplevelse, at lærere og ledelse her på skolen sammen prøver at få det bedste ud af de vilkår, der er.”

Hvad er det bedste råd, du har fået af en kollega?
“Jeg kan ikke pege på et enkelt råd. Jeg har fået så utrolig mange gode råd gennem årene – også fra eleverne. Jeg har altid spurgt dem om en masse ting og lyttet.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.