“Det handler om at vise noget personligt uden at blive alt for privat”
Magasin2_Lærerliv_Banner-SaraNLind

“Det handler om at vise noget personligt uden at blive alt for privat”

Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Privat

Om Sara Nørgård Lind

• Alder_ 45 år.
  • Skole_ Rødkilde Gymnasium.
  • Underviser i_ samfundsfag og religion

Hvem har haft størst betydning for den måde, du underviser på?
“Min vejleder i pædagogikum – en nu pensioneret samfundsfagslærer – var enormt god til at skabe relationer til eleverne. Han var ikke venner med eleverne, men han skabte en god og tryg atmosfære i klasserummet. Jeg forsøger selv at skabe samme tryghed. Det handler om at vise noget personligt uden at blive alt for privat. I en ny klasse lader jeg eleverne gætte på, hvem jeg er, som var det Kender du typen? Jeg udstiller mig selv en smule, og det, tror jeg, er meget afvæbnende i forhold til at skabe en god relation til eleverne.”

Har du en dårlig vane?
“Nogle gange er jeg ikke god nok til at give et ordentligt svar, når en elev markerer og siger noget forkert eller noget, som ikke er af så god kvalitet. Hvis det er en stille elev, som sjældent markerer, så vil jeg gerne anerkende forsøget, så eleven ikke bagefter lader være med at sige noget igen i lang tid. Men jeg tror, at jeg nogle gange bliver for uklar i min feedback i de situationer.”

Hvad har du været særligt optaget af på dit arbejde på det seneste?
“Jeg deltager i en arbejdsgruppe på gymnasiet om plagiat og afsmitning af andre tekster i elevernes opgaver. Der er mange gråzoner, og vi forsøger at afdække de gråzoner, og hvor grænserne går. Vi har lavet kvantitative spørgeskemaer og samtaler med klasser om, hvad de opfatter som plagiat og så videre. Vi kan se, at de fleste elever ikke ønsker at snyde, og at det i nogle tilfælde handler om uvidenhed. Vi skal blandt andet bevidstgøre eleverne om at lave gode kildehenvisninger.”

Er der noget, som bekymrer dig som gymnasielærer?
“Jeg kan godt være lidt bekymret for de politiske vinde, som, jeg synes, er meget anti-stx. Samtidig bliver der også talt meget om, at samfundsfag er blevet for stort i gymnasiet. Jeg kan godt forstå, hvis man politisk ønsker, at flere tager en erhvervsuddannelse, men jeg mener, politikerne skal være meget mere åbne for, at de unge tager en erhvervsuddannelse efter gymnasiet.”

Hvad fylder på lærerværelset lige nu?
“Der har været lidt uro, i forhold til om vi skal sættes ned i kapacitet i forbindelse med elevfordelingsaftalen. Det er nok mest løst ansatte og vikarer, som er nervøse for deres job. Men jeg tror, at de nedskæringer, som vi var ramt af for nogle år siden, har betydet, at flere lærere føler en større jobusikkerhed stadigvæk.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.