“Jeg tror, at jeg gør tingene bedst selv”
GS_05_2023_Web_Laererliv

“Jeg tror, at jeg gør tingene bedst selv”

Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Privat

Om Anton Søgaard Poulsen

Alder_ 35 år.
Skole_ Holstebro Gymnasium og HF.
Underviser i_ Kemi og Fysik.

Hvad har haft størst betydning for din måde at undervise på?
“Min egen tid i gymnasiet har haft en stor betydning for måden, jeg underviser på. Jeg havde en lærer i kemi, der var enormt god til at skabe et trygt læringsrum. Der var plads til at lave fejl. Jeg har spejlet mig i hende og prøvet at skabe det samme for mine elever. Jeg har også kigget lidt på, hvad mine kolleger har gjort og ladet mig inspirere af dem.”

Hvad er din dårligste vane?
“Jeg tror, at jeg gør tingene bedst selv. Selvom jeg har nogle gode kolleger, er jeg dårlig til at spørge dem til råds. Jeg har lige startet en fysik B-klasse. Jeg har endnu ikke prøvet at undervise på det niveau uden afbrydelser. På mine tidligere hold er jeg blevet afbrudt af corona og af, at jeg har haft barselsorlov. Derfor har jeg overvejet, hvordan jeg nemmest griber det an. Jeg ville nok kunne komme lettere gennem nogle timer, hvis jeg blev bedre til at spørge om hjælp hos mine kolleger og genbruge noget af deres materiale.”

Hvad har fyldt meget i dit arbejdsliv på det seneste?
“Jeg har lige været på studietur i Budapest med en klasse. Selvom jeg har været på gymnasiet i ni år, var det min første studietur. Derfor har jeg brugt en del tid på at lave en læringsplan. Inden vi tog afsted, havde jeg planlagt, at undervisningen skulle handle om energiforsyning. Eleverne skulle se på forskellige energiformer – alt fra kernekraft til Power-to-X. På selve turen besøgte vi et atomkraftværk. Her kunne de bedre forstå processerne bag kernekraft, fordi de havde en viden med hjemmefra. Det kom til at fungere godt.”

Hvornår går du stolt hjem fra arbejde?
“Der er klasser, hvor mange elever har en ligegyldig tilgang. De virker ugidelige og fraværende. Det kan være svært at få samlet de elever op undervejs, hvis de slet ikke er motiverede for at deltage i undervisningen. Jeg har gjort mit bedste, når jeg får de umotiverede elever til at få en aha-oplevelse.”

Hvad har chokeret dig mest som lærer?
“Det er kommet bag på mig, hvor lidt mine elever følger med i nyhederne. Det er så godt som ingenting. Jeg prøvede at lave nogle diskussioner i klassen, om hvor holdbart Danmarks energiforbrug er. Det var kun en enkelt ud af 30 elever, det kunne deltage. Det skal være nogle store nyheder for at vække interessen hos dem. Det, synes jeg, er vildt og også lidt foruroligende.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.