Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Malene Romme-Mølby
På trods af rødglødende arbejdspladsvurderinger, og at en stor del af lærerne har berettet om det kritiske arbejdsmiljø på Marselisborg Gymnasium, har bestyrelsesformanden og de eksterne bestyrelsesmedlemmer fuld tillid til rektor. Det informerede bestyrelsesformand Erik Østergaard Jensen lærerne om sidst på eftermiddagen i går.
Det dårlige arbejdsmiljø kan spores helt tilbage til 2017, og lærerne har følt, at de talte for døve øren, når de gjorde bestyrelsen og ledelsen opmærksom på den uholdbare situation. Først da lærerne gik til medierne, besluttede de eksterne bestyrelsesmedlemmer at se nærmere på lærernes fortællinger ved at afholde interview med hver enkelt lærer. De interview blev afsluttet i slutningen af november, og i går kom konklusionen.
Bestyrelsesformanden og de eksterne medlemmer af bestyrelsen skriver blandt andet i et notat, som blev delt med lærerne på mødet:
“Næsten et overgreb”
Efter mødet samles flertallet af lærerne. En efter en kommer de ind i klasselokalet. Tomme i blikket, nogle med klare øjne, ingen taler sammen.
“Så det er altså os, der er problemet!” bryder en lærer til sidst tavsheden.
Flere løfter skuldrene opgivende til svar, andre ser ned eller væk.
“Nu har jeg haft ondt maven i flere uger over den samtale med bestyrelsen, hvor jeg var hudløst ærlig og gav så meget af mig selv. Og det til nogle, der bare ser det som en fritidsbeskæftigelse,” bemærker en lærer.
Flere lærere er også blevet provokeret af bestyrelsesformandens beskrivelse af bestyrelsesarbejdet som fritidsbeskæftigelse.
“Jeg har brugt så meget energi på at gå til den samtale – at turde være ærlig. Jeg føler, at det næsten er et overgreb, når jeg ser, hvad de har konkluderet ud fra samtalerne. Vi ved jo, at vi er mange, der har fortalt om kritiske ting,” siger en anden.
Jeg får helt ondt i maven ved tanken om samtalen.
Flere nikker og en lærer tilføjer:
“Jeg føler, at bestyrelsen har røvrendt os med den undersøgelse. Præmissen for undersøgelsen er blevet ændret.”
I bestyrelsesmedlemmernes notat står, at interview blev afholdt for at få et indblik i lærernes individuelle oplevelse af arbejdsmiljøet,“ med henblik på at kunne be- eller afkræfte anklagerne om rektors og den øvrige ledelses ageren overfor medarbejderne var grænseoverskridende”.
Hvorimod bestyrelsesformanden tidligere har skrevet om formålet til gymnasieskolen.dk: “at få den enkeltes konkrete og personlige fortælling og dermed et nuanceret billede af arbejdsmiljøet. Derefter vil de eksterne bestyrelsesmedlemmer samle op på samtalerne og komme med konkrete idéer til håndtering og forbedring af arbejdsmiljøet”.
Ingen tillid
“Jeg er rystet over, hvor lidt føling og indblik bestyrelsen har med arbejdsmiljøet. Det har jo været spild af tid og som at tale til en dør. Og nu lægger de ansvaret fra sig,” udbryder en lærer.
Flere lærere havde en oplevelse af, at de eksterne bestyrelsesmedlemmer talte ned til lærerne til mødet.
“Der var lidt en stemning af, at hvis ikke vi kan lide lugten i bageriet, så må vi jo finde et andet sted,” forklarer en lærer.
En for en sætter lærerne ord på deres reaktion på bestyrelsens konklusioner: “Chokeret”, “skuffet”, “frustreret”, “opgivende” og “ked af det”. Stilheden bliver erstattet med talestrømme, og en ordstyrer tager over og forsøger at give plads til alle.
Mange bekymrer sig over bestyrelsens anbefaling om, at rektor skal tage samtale med alle lærere enkeltvis om, hvordan man forbedrer arbejdsmiljøet. Samtalerne skal allerede begynde i dag – dagen efter mødet.
“Det er tankevækkende og grotesk, at man mener, at vi bare kan starte på de samtaler lige efter hele det her forløb,” siger en lærer.
“Jeg får helt ondt i maven ved tanken om samtalen. Jeg ved ikke, om jeg tør være ærlig,” indskyder en anden.
“Jeg er heller ikke tryg ved det,” lyder det fra en tredje.
Da gymnasieskolen.dk’s udsendte spørger, hvem af de mange fremmødte lærere der har tillid til rektor – og til at rektor kan skabe et bedre arbejdsmiljø på skolen, bliver der helt stille. Ingen markerer.
“Så det var ikke mange,” konkluderer en lærer med et skævt smil.
Det har ikke været muligt inden for den korte deadline at få kommentarer fra bestyrelsesformanden, men gymnasieskolen.dk følger op med et interview snarest.
I flere år har arbejdsmiljøet været kritisk på det aarhusianske gymnasium, det dokumenterer de seneste tre arbejdspladsvurderinger (APV).
Her er der blandt andet røde tal på måling af social kapital, tillid, samarbejde med ledelse, ledelseskvalitet, retfærdighed, stress, udbrændthed, søvnbesvær og arbejdsmængde. I kommentarfelterne fortæller lærerne om en frygt for ledelsen og om ledelsens hårde tone med skældud og irettesættelser.
Tidligere lærer står frem
I september måned stod en tidligere lærer og arbejdsmiljørepræsentant frem og fortalte om det hårde arbejdsmiljø på skolen, hvor rektor og vicerektor skælder medarbejderne ud. Han fortalte også om, at flere ansatte har følt sig mobbet af ledelsen og truet på deres job. Beskrivelserne kunne rektor ikke genkende og forklarede til gymnasieskolen, at det tidligere dårlige arbejdsmiljø skyldtes, at skolen havde så dårlig økonomi, da hun blev ansat, at skolen måtte ud i flere afskedigelsesrunder. Hun sagde desuden, at hun ikke havde hørt om særlige arbejdsmiljøproblemer i senere tid, på trods af at skolens seneste APV for knap et år siden var meget kritisk.
29 lærere bekræfter
Sidenhen har en tidligere vicerektor og nuværende lærer stået frem i gymnasieskolen.dk og fortalt om, at arbejdsmiljøet fortsat er meget dårligt på skolen. 29 nuværende og tidligere lærere har desuden bekræftet fortællingerne overfor gymnasieskolen.dk. Ligesom mange af dem har fortalt om helt konkrete episoder, hvor rektor eller vicerektor har givet skideballer, irettesat eller gjort livet svært for dem, der udtrykte uenighed med ledelsen. Eller hvordan arbejdspres eller stress ikke blev taget alvorligt af ledelsen. Ingen af de historier, kan gymnasieskolen.dk offentliggøre, da de involverede lærere er bange for at blive genkendt af ledelsen - de frygter simpelthen ledelsens repressalier. Mange lærere mener også, at det kostede den tidligere lærer og arbejdsmiljørepræsentant sit job, da han gentagne gange stillede spørgsmål ved ledelsens hårde kurs og forsøgte at synliggøre overfor bestyrelsen, hvor skidt arbejdsmiljøet var på skolen. Han afskedigelsen var heller ikke efter bogen, og Gymnasieskolernes Lærerforening gjorde indsigelse mod beslutningen. Udfaldet blev, at Marselisborg Gymnasium måtte betale ham kompensation for afskedigelsen, og at han kunne fortsætte med at undervise på gymnasiet det følgende år.
Bestyrelsen involveres
Tidligere har skolens lærere nedlagt arbejdet i protest mod afskedigelserne og det dårlige arbejdsmiljø, ligesom de har forsøgt at få bestyrelsesformanden til at reagere. Først efter medieomtalen tog bestyrelsen initiativ til at afholde individuelle samtaler med hver enkelt lærer for at få et “nuanceret billede af arbejdsmiljøet”, hvorefter de eksterne bestyrelsesmedlemmer skulle samle op på samtalerne og komme med konkrete idéer til håndtering og forbedring af arbejdsmiljøet. Et tiltag som blandt andet ledelses- og stressforsker Helle Hein beskriver som mærkeligt, da bestyrelsen derved bliver part i konflikten. Derudover stiller hun spørgsmål ved, om bestyrelsesmedlemmerne har faglige kompetencer til at føre samtalerne og afdække arbejdsmiljøet.
Samtalerne er tilendebragt i november, og de eksterne bestyrelsesmedlemmer har nu konkluderet, at de fortsat har tillid til rektor, og at en stor del af løsningen på et bedre arbejdsmiljø ligger på lærerværelset.
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
OG
hvordan vil fagforeningen støtte lærerne ?
Det er jo fint at beskrive problemerne, i fagbladet.
MEN
er det nok?
Er det i orden at den eksterne ”ledelse” udspørger de ansatte?
Det virker ikke i orden for mig.
Burde det ikke være uvildige personer, der undersøgte forholdene?
Det virker helt besynderligt at bestyrelsen mener at de skal påtage sig en udførende rolle i APV-opfølgning og problemløsning i det hele taget. Det ville jeg aldrig selv gøre i de bestyrelser jeg selv har siddet i, og jeg vil også stærkt have mig frabedt at bestyrelsen for universitetet hvor jeg er FTR blandede sig på den måde.