I 1999 skrev 29 europæiske lande under på den såkaldte Bologna-proces. Landene var enige om at skabe øget mobilitet og anerkendelse af de forskellige landes uddannelser.
Letsammenlignelige karakterer var et af midlerne til at nå målet. De europæiske landes karaktersystemer var på det tidspunkt – og er til dels stadigvæk – næsten lige så svære at sammenligne som pizza, frølår og højt belagt smørrebrød.
Det blev besluttet at lave den såkaldte ECTS-skala, som skulle gøre det muligt at sammenligne de enkelte landes karakterskala. ECTS-skalaen består af fem beståede karakterer og to dumpekarakterer.
Den fordeling følger den ”nye” danske karakterskala: -3 og 00 er dumpet, og 2, 4, 7, 10 og 12 er bestået.
Regeringen er i gang med at evaluere den nye karakterskala, og evalueringen skal blandt andet se på skalaens internationale anvendelighed.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode