Johan Rasmussen
3 store knaster ved OK18

Johan Rasmussen

I 2013 blev folkeskolelærerne lockoutet. Nu kan den gamle lærerkonflikt udvikle sig til en storkonflikt.

I 2013 blev folkeskolelærerne og en række andre undervisere sendt hjem fra arbejde uden løn. Arbejdsgivernes lockout endte med et regeringsindgreb og den efterhånden berømte lov 409.

I år har alle faglige organisationer stået sammen om et krav om, at der bliver forhandlet en form for arbejdstidsaftale på plads for lærerne. Overenskomstforhandlingerne for alle grupper i det offentlige blev endda udsat, indtil der blev indledt realitetsforhandlinger mellem KL, Moderniseringsstyrelsen og lærerne. De faglige organisationer taler om en musketered, og analysen er, at en enkelt faggruppe ikke skal stå alene over for Finansministeriet.

På trods af mange forhandlingsdage og -nætter har parterne ikke kunnet blive enige om en aftale, og dermed kan lærerkonflikten fra 2013 indirekte være med til at skabe en storkonflikt på hele det offentlige område.

Vær opmærksom på, at tingene kan have ændret sig siden bladets deadline, torsdag den 1. marts.