Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Undervisning
2016-11-26 00

Viljen til uddannelse

30. august 2017
Skrevet af_
Erik Østenkjær

Uddannelsesinstitutioner uanset om det er folkeskolen, gymnasiet, en håndværkeruddannelse eller universitetet så er det alle udviklingsinstitutioner, institutioner hvor børn og unge bliver udviklet og dannet til at leve et meningsfuldt liv for dem selv og for samfundet.
Hvad kom først uddannelse eller udvikling? De fleste vil nok sige at det er to sider af samme sag, men hvilken side vender så udad?
Jeg oplever, at i de fleste debatter drejer det sig om at lære mest muligt, ikke at udvikle sig mest muligt, for hvis udgangspunktet var at udvikle sig mest muligt, at det gjaldt om at udvikle sig til en medborger, der tager ansvar for sit eget og andres liv (samfundet), så håber jeg da, at resultatet ville være anderledes end det, jeg oplever i dag.
I dag er det helt almindeligt, flere unge dropper fra den uddannelse, de har valgt, det er heller ikke ualmindeligt, at de starter en uddannelse, som de ikke selv har valgt, men har måttet tage, begge valg er efter min overbevisning dårlige valg både for den unge og for samfundet.
I skolerne oplever jeg, at børn starter i skolen, før de er modne til at starte, starter i situationer, hvor utrygheden i deres familier er for stor, til at de vil kunne koncentrere sig i skolen, begge beslutninger /valg er dårlige både for barnet og for samfundet.
Både skoler og øvrige uddannelsesinstitutioner presses af politiske årsager til at træffe dårlige valg, institutionernes budgetter hænger nøje sammen med, hvem de optager, og hvor mange der er penge i inklusion, både når det gælder børn med psykiske og sociale problemer og studerende på højere læreranstalter fra udlandet.
Jeg mener, at det er på tide, at vi vender ”den anden side” udad, at vi tager udgangspunkt i udviklingen af barnet, den unge, samfundsborgerne, at der som en del af denne side også vil være noget, der hedder at uddanne sig til noget meningsfuldt, er jo bare et resultat af en god udvikling.
Lad mig blive lidt mere konkret med, hvad det er, jeg kunne ønske mig; Jeg kunne godt ønske mig, at børn og unge havde udviklet en større vilje i forhold til uddannelse og læring. Vilje er efter min opfattelse en evne, som vi alle er født med på lige fod med øvrige evner eller intelligenser således, en evne, der kan udvikles på samme måde som alle øvrige evner kan i det rette miljø, med den rette udfordring og med den rette støtte.
Når jeg fokuserer på viljens evne, er det, fordi jeg opfatter denne evne speciel, idet den kan understøtte alle øvrige evner. Har du eksempelvis en stor matematisk evne eller intelligens, vil evnen kunne bære dig et stykke af vejene, men skal du virkelig udvikle denne evne, har du brug for viljen og en stor vilje vil bringe dig langt.
Set i det perspektiv, vil det efter min opfattelse være bedre at bruge både tid og energi på udviklingen af viljen, inden man starter på indlæring i forhold til de øvrige intelligenser eller evner.
Min baggrund er mere end 40 år i udviklingen af sportsfolk indenfor mange forskellige idrætsgrene og på mange forskellige niveauer. Her har jeg mødt store fysiske talenter, der aldrig fik noget ud af deres talent pga. manglende viljestyrke, jeg har mødt de modsatte med et mindre talent med en stor viljestyrke. Altid har det været dem med størst viljestyrke, der kom længst, blev bedst, ikke mindst når atleten både havde et talent og en stor viljestyrke.
At bruge den erfaring, som vi har i sportens verden vedrørende udvikling af vilje og viljestyrke, kunne måske bringe både glæde og resultater på et andet niveau ved vore uddannelsesinstitutioner og ville måske i sidste ende, være mindre frustrerende for dem, der skal foretage den faglige undervisning.
Viljen er noget, vi bevidst og fokuseret kan udvikle indenfor alle aldersgrupper. Selvfølgelig vil resultatet være bedst hos de unge, der er blevet trænet og har fået deres vilje udviklet fra barn af, vi kan dog med gode resultater starte denne proces i alle aldre.

Hvad er viljen?

Vilje er en mental evne, vi har i os, en evne, som vi kan bruge til at få opfyldt vore behov, ikke et motiv for at indfri vore behov. Det er en iboende evne, der gør, at vi har den mentale styrke, der skal til, så vi kan kæmpe for det, der er vigtigt for os, i sidste ende overlevelse.

Ud fra de hundredvis atleter, jeg har arbejdet sammen med gennem årene, er jeg kommet frem til, at viljen består af fire forskellige bestanddele.

1) Beslutningsevnen (at personen kan beslutte sig uanset konsekvens)
2) Vedholdenhed (at personen kan holde ved sin beslutning og føre den så langt, den kan bære)
3) Anstrengelse (at personen kan tage den modgang både fysiske og psykologiske, som der er)
4) Glæde (at personen er i stand til at se og glæde sig over livet og de muligheder, der er)

Alle uddannelsesinstitutioner vil på alle niveauer kunne implementere disse fire udviklingsregler, der er enkle og overskuelige, hvis de har viljen.
Erik Østenkjær
Dipl.Psych.MFCC. Mentaltræner, forfatter og foredragsholder.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Mikael Busch2 GL
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Det hele er komplekst, men ikke så kompliceret

  • Helene Caprani aug17
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Vilkårlige klasser giver utryg start på gymnasiet

  • No image
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Det er for let at snyde under eksamen

  • foto
    Undervisning

    Filosofi og almendannelse

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater