Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning
Mikael Busch2 GL

Det hele er komplekst, men ikke så kompliceret

22. august 2017
Skrevet af_
Mikael Busch

Velkommen til skoleåret 2017/18.

Sommerferien er forbi, og endnu en gymnasiereform er trådt i kraft. De nye elever i 1.g skal ikke længere have AT. Det skal de nu ikke være så kede af. Til gengæld skal de have et hæsblæsende forkortet grundforløb på bare tre måneder, inden de vælger studieretning. Det bliver de nok heller ikke kede af. De har jo ikke kendt andet. Men man havde nok gjort både elever, undervisere og gymnasieadministrationerne en tjeneste, hvis man også havde afskaffet det overflødige og ressourcekrævende introduktionsforløb, der bare lægger op til indbyrdes konkurrence mellem fagene. Hvorfor ikke gå ud fra, at eleverne selv kan vælge rigtigt på forhånd? Det kunne de tidligere. Men nutidens unge betragtes som grundlæggende anderledes end tidligere tiders. De kan f.eks. ikke tåle at få karakterer. Derfor starter mange af de nye elever i ”karakterfri klasser”. Man vil gerne ”flytte fokus fra karakterer til læring”. Det er skam venligt ment, men eleverne skal alligevel bedømmes med karakterer i den sidste ende. Det kan dårligt kaldes andet end blød kynisme. Eller hykleri.

Gymnasiernes lærere og ledelser skal i øvrigt også bedømmes. Nemlig på deres såkaldte løfteevne. Og hermed er jeg fremme ved mit hovedanliggende. Ordet ”løfteevne” kan give associationer i retning af et fitnesscenter. Andre kommer måske snarere til at tænke på en havnekran. I det særlige uddannelseslingo er ”løfteevnen” et udtryk for, hvor gode (eller dårlige!) gymnasierne er til at ”løfte” eleverne i forhold til de karakterer, de skulle forventes at få på baggrund af en række socioøkonomiske faktorer.
Før sommerferien bragte dagbladene rutinemæssigt en række historier på baggrund af årets rangliste over løfteevne. Her blev Rønde Gymnasium i det naturskønne Djurs fremhævet for sin flotte førsteplads, mens der blev peget fingre ad ”velhavergymnasiet” i Rungsted, som lige akkurat kilede sig ind foran Nakskov Gymnasium på en flov fjerdesidsteplads.

For den almindelige borger kan forsøget på at rangordne gymnasierne på baggrund af størrelser som løfteevne måske forekomme fornuftigt. Hvorfor skulle det ikke være noget helt naturligt at orientere sig i ranglisten, når der vælges gymnasium? Men hvordan omregner man mon forældres beskæftigelse, åndelige og økonomiske kapital etc. til tal, man kan putte ind i formler? Hvem fastsætter regnereglerne? Måske er det i virkeligheden ikke så kompliceret. Årets hitliste viser, at de gymnasier, der er forankret i dele af Jylland, klarer sig særdeles godt: Ud over Rønde udgøres toppen af Ringkøbing, Det Kristne Gymnasium (også Ringkøbing), Vejen, Frederikshavn, Ikast-Brande. Dvs. steder, hvor eleverne – som noget helt naturligt – læser lektier. Så fantastiske er lærerne og ledelsen næppe i Rønde, og så ringe er de nok heller ikke i Rungsted. Der er ganske enkelt grænser for, hvor meget man kan løfte eleverne, når de – som i Rungsted – allerede har høje karakterer med sig fra folkeskolen.

Forestillingen om løfteevne er i virkeligheden et uddannelsespolitisk postulat. Et kluntet forsøg på at instrumentalisere uddannelse og dannelse til noget, man kan måle og rangordne. En banalisering af undervisning, som faktisk er en uhyre kompleks proces.
Velkommen til skoleåret 2017/18!

Af Mikael Busch
Medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 2

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Helene Caprani aug17
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Vilkårlige klasser giver utryg start på gymnasiet

  • No image
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Det er for let at snyde under eksamen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater