Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
DebatUddannelsespolitik Taxameter
EC8A5B32-F169-48C1-B00B-E4ADE883491C_1_201_a

Vi skal give de gymnasieuddannelser, der har mindst

16. marts 2022
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Der er i den grad brug for en reform af vores taxametersystem. Det er uretfærdigt og skaber ikke lige muligheder for vores unge. Vi er glade for, at debatten om et nyt taxametersystem nu for alvor er kommet på den politiske dagsorden. Vi har med stor interesse læst flere spændende artikler om temaet her i Gymnasieskolen. Vi ser og hører nuancerne i debatten, men har også brug for at give vores besyv med. Når vi tager alle de gymnasiale uddannelser under et, står det desværre mejslet i sten, at handelsgymnasierne er underprioriterede i forhold til alle de andre gymnasiale uddannelser.

Handelsgymnasierne har det absolut laveste taxametertilskud og må leve med en væsentlig mindre økonomisk ramme end de andre gymnasiale uddannelser. Når man sammenligner med stx, der har det næstlaveste taxameter, kan vi se, at der i finansloven for 2022 er en forskel på 10,8 procent mellem, hvad en stx-institution og en hhx-institution får for at tilbyde undervisning, vejledning og trivselstiltag. De 10,8 procent er målt pr. årselev og svarer til 7.385 kr. pr. elev. Den markante forskel betyder konkret, at på handelsgymnasierne:

• har lærerne flere elever at forholde sig til
• har lærerne en lavere løn
• er der mindre tid – og råd – til sociale arrangementer

Ifølge GL’s analyse ”Gymnasielærere i tal 2021” er der på de erhvervsgymnasiale uddannelser 12,9 elever pr. lærer, mens tallet på de almene gymnasiale uddannelser er 11,8. Der er altså 1,1 elev mere pr. lærer på hhx end på stx.
Ser vi på lærerlønningerne, er det evident, at det højere taxameter også betyder bedre lønforhold for stx-lærere end for hhx-lærere. Den gennemsnitlige bruttoløn er væsentligt højere for stx-lærere, når ancienniteten er højere end 5 år, jævnfør GLs lønstatistik fra april 2019. Statistikken viser, at en lektor på stx tjener 50.000 kr. mere om året end en lektor på hhx.

På trods af uligheden i taxametertilskud lykkes det lærerne på handelsgymnasierne at levere rigtig flotte resultater, herunder en positiv løfteevne. Vi ved, at lærerne på handelsgymnasierne er særlig gode til at facilitere læringen, så også elever fra gymnasiefremmede hjem kommer godt gennem deres gymnasieår. Men det er jo ikke fair, at vores lærere har mindre tid til opgaverne, eller at vores elever selv må stå for sociale aktiviteter, fordi der ikke er penge/tid til, at vores lærere bidrager?

Vi har senest i Gymnasieskolen set et indlæg, hvor en økonom med forstand på taxametersystemet anbefaler, at vi skrotter det nuværende system og starter forfra. Den er vi helt med på. Vores råd til politikerne vil være at gøre op med alle de taxameterkonstruktioner, der er bygget på hen ad vejen og som i sin helhed ikke giver mening. Flere taxametre kan ikke forklares. Udfordringen er, at de mange taxametrer, undervisning-, bygning-, fælles-, A-fags-, socialt taxameter m.m., forplumrer det samlede billede. Det eneste rigtige er at starte forfra med et fagdifferentieret taxameter

Undervisningsministeren udtaler, at hun ”synes man skal passe meget på med at kaste gymnasiesektoren op i luften”, som begrundelse for ikke at lave en større taxameterreform. Vi mener nu godt, at der kan laves en større taxameterreform uden at kaste gymnasiesektoren op i luften, men ønsker man ikke det politisk, så bør man som minimum tilføre midler til den gymnasiale uddannelse, der har mindst; nemlig hhx. Tiden er inde til en retfærdig fordeling, så vi skaber lige muligheder for alle de gymnasiale uddannelser. Det skylder vi de unge.

Direktør Anya Eskildsen, Niels Brock
Direktør Jens Gamauf Madsen, International Business College, IBC
Direktør Gitte Nørgaard, Aarhus Business College

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Jesper Breining 2022 sorthvid
    Debat Overenskomst

    Taxametertyveriet – eller: Giv mig mine 310 kolleger tilbage!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater