Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser
  • Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation Lectio Ledelse
  • Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik
  • Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Nedskæringer Elevfordeling Stress Matematik Besparelse Afskedigelser Arbejdsglæde
luk
Tilbage
DebatIkke kategoriseretOverenskomst Taxameter
Jesper Breining 2022 sorthvid

Taxametertyveriet – eller: Giv mig mine 310 kolleger tilbage!

7. marts 2022
Skrevet af_
Jesper Breining

“Varus, giv mig mine legioner tilbage”, udbrød Cæsar efter tabet af 30.000 romerske soldater i slaget ved Teutoburgerskoven år 9 e. Kr. mod germanerne. Jeg er gymnasielærer, og jeg ønsker mig mine 310 “stjålne” kolleger tilbage.

Alene på min arbejdsplads blev 8,6 mio. kroner af de taxameterpenge, der i 2020 blev givet til undervisningens afholdelse anvendt til “andre formål”. Midler, der skulle have afholdt lønninger til gymnasielærere og betalt undervisningsmaterialer, blev i stedet hovedsageligt anvendt til afbetaling på bygningslån til en ny erhvervsskole.

Hvis vi på min skole udnyttede vores undervisningsmidler fuldt ud, ville vi have råd til 14 ekstra gymnasielærere, og så ville vi endda have råd til at betale en løn, der er konkurrencedygtig med stx. Hvis vi nøjedes med 10 ekstra undervisere, fik vi råd til ansætte en separat studieleder på eux (det har vi nemlig ikke) og udstyre laboratorier og design- og maskinværkstedet med splinternyt udstyr og måske en vindtunnel til fysikundervisningen.

Og problemet er ikke begrænset til vores afdeling. Det er generelt for erhvervsgymnasierne.

I 2020 anvendtes 6% af erhvervsgymnasiernes undervisningsmidler ikke til undervisning. Og så er eux ikke engang medregnet. På eux-skolerne er udnyttelsesgraden kun 89 procent. Det svarer til at hver af landets erhvervsskoler i gennemsnit “stjæler” 3,4 mio. fra deres hhx/htx-afdelinger plus 750.000 fra deres eux-afdelinger.

I alt blev der i 2020 “bortkanaliseret” 186 mio. af erhvervsgymnasiernes og eux-uddannelsernes undervisningsmidler. Det svarer til 310 undervisere! Dette er et problem, der ikke kan overvurderes. Og det er ikke et problem, man kender til på stx, hvor undervisningsgraden er 99 procent.

Alene dette tyveri forklarer, hvorfor det er så svært for erhvervsgymnasiale tillidsrepræsentanter at forhandle en ordentlig lokalløn hjem (og hvorfor GL’s metoder om lokale lønforhandlinger slår fejl), og det forklarer nok også det faktum, at erhvervsgymnasiale undervisere generelt underviser mere end deres kolleger på det almene gymnasium.

GL kan ikke sørge for, at disse udfordringer forsvinder, men vi kan i højere grad arbejde for det med klare målsætninger og med målrettede lobby- og pr-indsatser i langt højere grad, end vi gør det i dag.

(Tallene indrapporteres årligt direkte fra skolerne til Børne- og Undervisningsministeriet og er indhentet via GL’s Sekretariat.)

“Varus, giv mig mine legioner tilbage”, udbrød Cæsar efter tabet af 30.000 romerske soldater i slaget ved Teutoburgerskoven år 9 e. Kr. mod germanerne. Jeg er gymnasielærer, og jeg ønsker mig mine 310 “stjålne” kolleger tilbage.

Alene på min arbejdsplads blev 8,6 mio. kroner af de taxameterpenge, der i 2020 blev givet til undervisningens afholdelse anvendt til “andre formål”. Midler, der skulle have afholdt lønninger til gymnasielærere og betalt undervisningsmaterialer, blev i stedet hovedsageligt anvendt til afbetaling på bygningslån til en ny erhvervsskole.

Hvis vi på min skole udnyttede vores undervisningsmidler fuldt ud, ville vi have råd til 14 ekstra gymnasielærere, og så ville vi endda have råd til at betale en løn, der er konkurrencedygtig med stx. Hvis vi nøjedes med 10 ekstra undervisere, fik vi råd til ansætte en separat studieleder på eux (det har vi nemlig ikke) og udstyre laboratorier og design- og maskinværkstedet med splinternyt udstyr og måske en vindtunnel til fysikundervisningen.

Og problemet er ikke begrænset til vores afdeling. Det er generelt for erhvervsgymnasierne.

I 2020 anvendtes 6% af erhvervsgymnasiernes undervisningsmidler ikke til undervisning. Og så er eux ikke engang medregnet. På eux-skolerne er udnyttelsesgraden kun 89 procent. Det svarer til at hver af landets erhvervsskoler i gennemsnit “stjæler” 3,4 mio. fra deres hhx/htx-afdelinger plus 750.000 fra deres eux-afdelinger.

I alt blev der i 2020 “bortkanaliseret” 186 mio. af erhvervsgymnasiernes og eux-uddannelsernes undervisningsmidler. Det svarer til 310 undervisere! Dette er et problem, der ikke kan overvurderes. Og det er ikke et problem, man kender til på stx, hvor undervisningsgraden er 99 procent.

Alene dette tyveri forklarer, hvorfor det er så svært for erhvervsgymnasiale tillidsrepræsentanter at forhandle en ordentlig lokalløn hjem (og hvorfor GL’s metoder om lokale lønforhandlinger slår fejl), og det forklarer nok også det faktum, at erhvervsgymnasiale undervisere generelt underviser mere end deres kolleger på det almene gymnasium.

GL kan ikke sørge for, at disse udfordringer forsvinder, men vi kan i højere grad arbejde for det med klare målsætninger og med målrettede lobby- og pr-indsatser i langt højere grad, end vi gør det i dag.

(Tallene indrapporteres årligt direkte fra skolerne til Børne- og Undervisningsministeriet og er indhentet via GL’s Sekretariat.)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater