Taxametertyveriet – eller: Giv mig mine 310 kolleger tilbage!
“Varus, giv mig mine legioner tilbage”, udbrød Cæsar efter tabet af 30.000 romerske soldater i slaget ved Teutoburgerskoven år 9 e. Kr. mod germanerne. Jeg er gymnasielærer, og jeg ønsker mig mine 310 “stjålne” kolleger tilbage.
Alene på min arbejdsplads blev 8,6 mio. kroner af de taxameterpenge, der i 2020 blev givet til undervisningens afholdelse anvendt til “andre formål”. Midler, der skulle have afholdt lønninger til gymnasielærere og betalt undervisningsmaterialer, blev i stedet hovedsageligt anvendt til afbetaling på bygningslån til en ny erhvervsskole.
Hvis vi på min skole udnyttede vores undervisningsmidler fuldt ud, ville vi have råd til 14 ekstra gymnasielærere, og så ville vi endda have råd til at betale en løn, der er konkurrencedygtig med stx. Hvis vi nøjedes med 10 ekstra undervisere, fik vi råd til ansætte en separat studieleder på eux (det har vi nemlig ikke) og udstyre laboratorier og design- og maskinværkstedet med splinternyt udstyr og måske en vindtunnel til fysikundervisningen.
Og problemet er ikke begrænset til vores afdeling. Det er generelt for erhvervsgymnasierne.
I 2020 anvendtes 6% af erhvervsgymnasiernes undervisningsmidler ikke til undervisning. Og så er eux ikke engang medregnet. På eux-skolerne er udnyttelsesgraden kun 89 procent. Det svarer til at hver af landets erhvervsskoler i gennemsnit “stjæler” 3,4 mio. fra deres hhx/htx-afdelinger plus 750.000 fra deres eux-afdelinger.
I alt blev der i 2020 “bortkanaliseret” 186 mio. af erhvervsgymnasiernes og eux-uddannelsernes undervisningsmidler. Det svarer til 310 undervisere! Dette er et problem, der ikke kan overvurderes. Og det er ikke et problem, man kender til på stx, hvor undervisningsgraden er 99 procent.
Alene dette tyveri forklarer, hvorfor det er så svært for erhvervsgymnasiale tillidsrepræsentanter at forhandle en ordentlig lokalløn hjem (og hvorfor GL’s metoder om lokale lønforhandlinger slår fejl), og det forklarer nok også det faktum, at erhvervsgymnasiale undervisere generelt underviser mere end deres kolleger på det almene gymnasium.
GL kan ikke sørge for, at disse udfordringer forsvinder, men vi kan i højere grad arbejde for det med klare målsætninger og med målrettede lobby- og pr-indsatser i langt højere grad, end vi gør det i dag.
(Tallene indrapporteres årligt direkte fra skolerne til Børne- og Undervisningsministeriet og er indhentet via GL’s Sekretariat.)
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode