Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Gymnasiereform 2030 Htx
Anni_Matthiesen-Fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234

Venstre-profil svarer igen på htx-kritik: Epx-reformen bliver en stor gevinst for Danmarks ungdom

5. marts 2025
Skrevet af_
Anni Matthiesen

Efter at have læst protestopråbet fra Kristian Hertz og Lars Bregnehøj i Gymnasieskolen, føler jeg mig kaldet til at komme med mine synspunkter.

For selvom jeg til fulde forstår bekymringerne fra de to ledere, der er hhv. rektor på Teknisk Gymnasium Nykøbing og direktør for Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle, så overser de begge en lang række faktorer, der gør, at regeringens kommende reform af ungdomsuddannelserne både er bydende nødvendig og enormt god.

Faktisk er jeg helt sikker på, at den kommende epx-reform bliver en stor gevinst for Danmarks ungdom og vores samlede uddannelsesniveau.

I artiklen rejser de to en bekymring for, at regeringens reform vil risikere at reducere htx fra selvstændige institutioner til alene at være en studieretning på stx. Det siger Hertz og Bregnehøj vil udvande htx’ens særlige undervisningsform, der kombinerer teori og praksis.

Jeg forstår godt bekymringerne. Men det er desværre sådan, at htx er udfordret af faldende elevgrundlag, og gør vi ikke noget, risikerer vi at ende i en dybt ulykkelig situation, hvor htx forsvinder helt nogle steder i landet. Derfor var vi nødt til at handle.

Vi vil ikke acceptere, at htx forsvinder fuldstændig. I Venstre er vi dybt optagede af at sikre et Danmark i balance, og derfor gør vi alt i vores magt for at bevare uddannelsesinstitutioner over hele landet, og vi har ligeledes et ønske om, at der også i fremtiden vil være bred geografisk dækning af tekniske gymnasietilbud med de karakteristika, vi finder på htx i dag.

For at bevare htx som selvstændig uddannelse forandrer vi den. Vi ønsker netop at bevare htx, fordi vi ved, at studenter fra htx typisk klarer sig virkelig, virkelig godt. Derfor ser vi frem til de konkrete løsningsmodeller fra den ekspertgruppe, vi kommer til at nedsætte.

Det bliver heller ikke sådan, at alle landets htx’er nu skal flytte over til den lokale stx.
Anni Matthiesen, undervisningsordfører
Venstre

Lad mig slå fast: Det bliver heller ikke sådan, at alle landets htx’er nu skal flytte over til den lokale stx. Vi ved, at mange htx’er er meget velfungerende, har gode elevoptag og leverer dusinvis af glade studenter. Det skal de naturligvis bare blive ved med.

Kan jeg udelukke, at enkelte htx’er i områder, hvor der er et lavt elevoptag, vil skulle integreres i en stx-institution? Nej. Men i så fald vil det ske på en måde, hvor man respekterer og bevarer htx’ens særkende med at kombinere teori og praksis gennem projektbaseret læring.

Med aftalen om den kommende epx-reform vil vi samtidig også gøre det lettere for elever over hele landet at få en teknisk gymnasieuddannelse. Og desuden vil epx også være anlagt på at sikre et godt miks af både boglige og praktiske fag, så vi forhåbentlig kan sikre, at endnu flere unge mennesker får den rette uddannelse.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Iben Lehmann Rasmussen siger:
    5. marts 2025 kl. 11:48

    Htx skal ikke ofres på reformens alter
    Kære Anni Matthiesen,
    Tak for dit svar, hvor du forsikrer om, at HTX ikke forsvinder. Jeg deler naturligvis ønsket om at bevare HTX – men jeg må sige, at jeg er dybt bekymret for konsekvenserne af reformen, som den ser ud lige nu.
    Du skriver, at vi for at bevare HTX som selvstændig uddannelse må forandre den. Men hvis forandringen i realiteten betyder, at HTX reduceres fra en selvstændig skoleform til en studieretning under STX, så er det jo ikke en bevarelse – det er en devaluering, og det er netop dette, vi frygter. For HTX er ikke bare en studieretning – det er en skoleform i egen ret.
    HTX er bygget op omkring en unik pædagogik og didaktik, der kombinerer naturvidenskab, teknologi og praksisnær undervisning. Eleverne lærer ikke blot teori – de lærer at bruge den. Det er ikke noget, man bare kan tage med sig over i en ny struktur og forvente samme resultater.
    HTX-elever vælger ikke denne vej, fordi de vil have en mere praktisk STX – de vælger HTX, fordi de vil have netop HTX. En skoleform med tæt forbindelse til erhvervsliv, projektbaseret læring og en dybere forståelse af teknologiens samspil med samfundet.
    Problemet er ikke HTX – problemet er regeringens mangel på prioritering. Det er korrekt, at søgningen til HTX er faldet i nogle områder, men i stedet for at forringe uddannelsen, burde vi gøre den mere attraktiv for unge.
    • Hvor er kampagnen, der fortæller unge, hvorfor HTX er en fantastisk vej til en teknisk karriere?
    • Hvorfor får HTX ikke en stærkere placering i regeringens strategi for STEM?
    • Hvorfor nævnes HTX i parentes i aftaleteksten og ikke som en central del af reformen?
    I stedet for at styrke HTX risikerer vi nu at udvande den. Hvis en HTX-afdeling lukkes på en erhvervsskole og flyttes til en STX, så mister den det erhvervsrettede miljø, som er en af dens største styrker.
    Ekspertgruppe eller syltekrukke?
    Jeg noterer mig, at I vil nedsætte en ekspertgruppe. Det lyder flot, men det afgørende er, hvem der får plads i den ekspertgruppe. Bliver det dem, der ser HTX som et teknisk elitegymnasium, der skal styrkes? Eller bliver det dem, der ser HTX som en lidt anderledes STX, der sagtens kan presses ind i en større struktur?
    Og hvis I virkelig vil bevare HTX, hvorfor så ikke sikre det allerede nu i aftalen? Hvorfor sætte en reform i gang, der risikerer at underminere HTX’s særkende, for så bagefter at bede en ekspertgruppe om at rydde op?
    HTX fortjener mere end løfter – den fortjener handling
    Jeg siger ikke, at alt skal forblive, som det er. Jeg siger, at vi skal tage os tiden til at finde de rigtige løsninger i stedet for at haste en reform igennem, der kan få uoprettelige konsekvenser for HTX.
    Hvis regeringen mener det alvorligt med at bevare HTX, så lad os:
    ✅ Styrke HTX’s profil i STEM-strategien.
    ✅ Sikre en målrettet indsats for at tiltrække flere elever.
    ✅ Fastholde HTX på erhvervsskolerne, hvor den trives bedst.
    Og hvis I står og mangler en stemme i ekspertgruppen, der kan forklare præcis, hvad HTX betyder for eleverne og erhvervslivet, så stiller jeg mig gerne til rådighed.
    HTX er ikke en parentes i reformen – og vi må ikke gøre den til en!

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • Iben-L-Rasmussen-privatfoto.png
    Debat

    Htx er ikke en parentes – det er en nødvendighed

  • Christina-Ackerman-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx-dimittender er uundværlige for fremtiden – stop nedlæggelsen af velfungerende htx-skoler

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx har brug for en løsning

  • Dan-Uhrenfeldt-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Opfordring til hovedbestyrelsen om midlertidige udvalg med repræsentanter fra relevante skoleformer

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater