Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
Søren Dahl1(1200)

Taxameter og elevfordeling. Hvornår fører bekymring til handling?

22. oktober 2018
Skrevet af_
Søren Dahl

Det er helt nødvendigt og vigtigt, at GL fortsat har fokus på de urimeligt ulige og vanskelige vilkår, der er på gymnasier i udkantsområder og f.eks. på den københavnske vestegn. Danmark skal ikke have A- og B-gymnasier (og gymnasier, der helt bukker under og må lukke!) – vi skal have gode uddannelsestilbud til elever i alle områder af Danmark og ordentlige arbejdsforhold for deres undervisere. Allerede i 2011 (ja, for 7 ½ år siden!) var en undervisningsminister indkaldt til samråd om elevfordelingen – en trist påmindelse om, hvor langt der kan være fra opmærksomhed til bekymring og handling, der får reel virkning.

Socialdemokraternes nærhedsudspil fra 22.8 i år adresserer nogle af udfordringerne, og undervisningsordfører Annette Lind kom i sin indledende tale ved GL´s høring på Christiansborg den 25.9 også ind på behovet for at se på både taxameterfinansieringen og elevfordelingen – inden næste folketingsvalg.

Tanken om intern omfordeling i sektoren gik både GL´s formand og formanden for Danske Gymnasier imod: ”svaret på det er ikke at tage penge fra skoler andre steder i landet. Også på store skoler er grænsen nået” (Annette Nordstrøm Hansen, GL) og ”det skal ikke finansieres af andre gymnasier, som i forvejen har sparet meget de seneste år” (Birgitte Vedersøe, DG) begge citeret i Gymnasieskolen 22.8.

Den 12. oktober fik vi måske lidt mere konkret info om, i hvilken retning Socialdemokraternes tanker går. Annette Lind har skriftligt stillet Merete Riisager følgende spørgsmål:

”Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af at indføre et knæk i undervisningstaxameteret for STX-uddannelser, der har mere end hhv. 700, 800, 900, 1.000 og 1.100 elever. Knækket skal indrettes sådan, at undervisningstaxameteret reduceres med hhv. 5.000 kr., 7.500, 10.000, 12.500 og 15.000 kr. pr. elev, for alle de elever der ligger ud over de respektive max grænse for elever.”

Det skal blive interessant at se ministerens svar – og hvilket forslag, Socialdemokraterne vil komme med på den baggrund.

Selv om GL og Danske Gymnasier kan være enige om (med rette) at tilbagevise yderligere besparelser for alle og (også med rette) kræve midler tilbage i sektoren til de skoler, som allerede er mest ramt, består de mere fundamentale spørgsmål om hele logikken bag taxametersystemet og selvejet – og hvilken holdning man har til de spørgsmål.

Det er væsentligt, at GL vedblivende har fokus på problemerne med selvejet, dets taxameter og elevfordelingen og arbejder både ud fra en erkendelse af, at der i det politiske landskab fortsat er et flertal for statsligt selveje, og at der hos de fleste partier er en voksende bekymring for konkurrencen om eleverne og elevfordelingen.

Antagelsen fra politisk hold synes at være, at selveje, taxameterstyring og frit institutionsvalg sikrer den bedste kvalitet i undervisningen. Ude i klasselokalet er det svært at se den antagelse holde stik. Hvor længe kan vi opretholde lokale uddannelsestilbud med kvalitet i undervisningen, både for den fagligt svage og den fagligt stærke elev? Hvor længe kan vi tale om en national standard?

Skolernes frihed til at prioritere ressourcer fører derudover til en uens brug af undervisningstaxameteret. Jeg vil desuden gerne problematisere nogle bestyrelsers ensidige forståelse af, hvad der kendetegner en veldrevet skole, nemlig økonomien.

Hvornår fører politikernes bekymring til handling, der reelt ændrer virkelighedens vilkår for de gymnasier, hvor handling temmelig akut er påkrævet?

Stem på handling!

Søren Dahl

Kandidat til hovedbestyrelsen for liste 2.

Den, der stemmer, bestemmer!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater