Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Undervisning
2F4E7E96-4FFA-41E8-B25A-21558FF538B6_1_201_a

Stop ukritisk brug af digitale læringsplatforme

18. marts 2020
Skrevet af_
Julian Bybeck Tosev

I denne tid svømmer min mail, Lectio og Facebook over med ideer til, hvordan man kan benytte digitale læringsplatforme i forbindelse med fjernundervisning. Gymnasielærere fortæller ivrigt om, hvordan de har fundet smarte hjemmesider, hvor eleverne kan uploade tekster, lyd og video, som nemt kan rettes og deles, og det er helt gratis!

Selv her på Gymnasieskolen.dk fortæller en lærer om, hvordan programmet Discord er nemt og gratis, og man mister ikke styringen, når elever skal arbejde i grupper.

Der er ikke noget, der er gratis, og betalingen er alt den information, som eleverne nu ufrivilligt tvinges til at give selskaber.

Hvis man ser nærmere på selskabet Discord, så kan man læse, at de har rejst over 200 millioner dollars fra investorer, det er gratis at benytte programmet, og de har hjemme i det solrige San Francisco. Allerede her bør alle advarselslamper blinke.

Som gymnasielærer har man et ansvar overfor sine elever, og man bør ikke udsætte eleverne for unødvendig risiko i fremtiden. Jeg anbefaler derfor, man ikke benytter digitale læringsplatforme, medmindre med er helt sikker på, at eleveres information ikke bliver videregivet til andre selskaber.

Der er brug for en smileyordning inden for digitale læringsplatforme.
Det er nærmest umuligt for den enkelte lærer eller skole at vurdere, om en platform videregiver information om elever, eller om de ikke gør. Der er brug for en instans, som kan undersøge digitale læringsplatforme og give dem en glad smiley, hvis eleveres data ikke videregives og en sur smiley, hvis elevernes data videregives.

Er man i tvivl, om en læringsplatform videregiver information om eleverne, så bør man ikke benytte platformen.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater