Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Støtteerklæring

11. april 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

 

Medlemmerne af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), medlemmerne af Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF) og medlemmerne af Handelsskolernes Lærerforening (HL) på Aalborg Handelsgymnasiums afdelinger i Saxogade og Turøgade støtter Lærernes Centralorganisations (LC)  kamp for en moderne og human overenskomst, der bygger på tillid parterne imellem.

Formelt er det KL (Kommunernes Landsforening), der forhandler overenskomst med lærerne. Reelt er det Moderniseringsstyrelsen, finansministeren og økonomiministeren, der dikterer KL at stille krav om enevældig arbejdsgiverledelse. Et ubehageligt tilbageskridt til en tid, hvor modsætningsforholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager var dagens orden.

 Det kan undre, at ingen politikere griber ind overfor denne styrelse, der må opfattes som alt andet end moderne. Enevældige initiativer skal gøre det surt for en lønmodtagergruppe, som vel nok er en af de mest loyale og samvittighedsfulde på det danske arbejdsmarked. Mange lærere arbejder i forvejen langt mere end de får betaling for. Mange lærere føler deres lærergerning som et kald, og dette udnyttes kynisk af såvel finansministeren som den gammeldags Moderniseringsstyrelse i Finansministeriet.

Ledelse og samarbejde har i mere end 40 år været en naturlov i det danske demokrati. Arbejdsgiverens ledelsesret har været indskrænket af overenskomster, allerede fordi forudsætningen for moderne ledelse er samarbejde, gensidig respekt og tillid.

I Hovedaftalen mellem KL og Lærernes Centralorganisation (LC) bestemmes, at ledelsesretten udøves i samarbejde med de ansatte og deres tillidsrepræsentanter. En lockout til afskaffelse af arbejdstidsreglerne vil derfor være et brud på ledelsesrettens udøvelse efter Hovedaftalen. Med andre ord kræver en afskaffelse af arbejdstidsreglerne en opsigelse af Hovedaftalen, der nødvendigvis skal udløbe først.

Moderniseringsstyrelsen tvang GL og DJØF i knæ ved at holde en pistol for panden af dem. Heldigvis er lærerne ikke så frygtsomme, hvilket vi må lette på hatten for. Vi opfordrer lærerne til at fortsætte kampen for en overenskomst, der er et dansk demokrati værdigt. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater