Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

3. maj 2021
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Diskussionen om pres på lærernes ytringsfrihed er blomstret op efter mordet på den franske lærer Samuel Paty og senest bortvisningen af tre lærere fra den engelske skole Batley Grammar School, hvor den ene havde vist Muhammedtegninger, mens de to andre var vidende om, at det ville foregå i hans undervisning. Skolens rektor gav en uforbeholden undskyldning, og lærernes fagforening er heller ikke kommet med noget forsvar for dens medlemmer. P.t. har 130 imamer og muslimske lærde sendt et brev til den engelske premierminister, Boris Johnson, hvori han opfordres til at fordømme visningen af tegningerne. 

Herhjemme har undervisningsministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, været i samråd om emnet den 26. november 2020, og der har ligeledes været en forespørgselsdebat om det i Folketinget den 4. marts 2021.

En undersøgelse foretaget af Information viser, at hele 34 procent af historie- og samfundsfagslærerne i folkeskolen føler sig bekymrede over at vise Muhammedtegningerne. DR har foretaget en undersøgelse for gymnasieområdet, hvor de har lavet en rundspørge til samfundsfagsundervisere, der viser den samme tendens, men i mindre målestok. Her er omkring hver sjette underviser bekymret for sikkerheden i nogen eller høj grad. Undersøgelsen er dog problematisk, da kun cirka halvdelen af de adspurgte har svaret.

Vi kommer derfor med en opfordring til GL om at presse på for at få sat en ny og grundig undersøgelse i værk om problemets omfang. Det kan kun være i alles interesse at få dette belyst. Det er vigtigt at afdække, hvor konkret truslen er, hvor udbredte bekymringerne er, og hvor udbredt selvcensuren er, så vi åbent kan diskutere, hvad vi kan gøre for at vende denne udvikling.

Formand for GL Thomas Kepler har tidligere udtalt til Kristeligt Dagblad: ”Men det, man principielt kan være bekymret for, er, at der muligvis er nogle, som ikke ytrer sig og føler sig nødsaget til at udøve en form for selvcensur”. Det er netop deri, vores bekymring består. Vi er ligeledes bekymrede for en vis berøringsangst, så man undlader bestemte emner eller vinkler, fordi man ikke ønsker at krænke nogen. Det, mener vi, er et misforstået hensyn. Man gør minoritetseleverne en bjørnetjeneste, hvis de forlader skolesystemet uden at have lært, at den skole, de sidder i, er funderet på oplysningens princip om at erstatte overtro, fordomme og religion med viden og indsigt. Som til gengæld altid er underlagt diskussion, kritik og selvkritik for at kunne udvikles og kontrolleres.

Carsten Gormsen, IBC Kolding

Erik Jerlung, Køge Gymnasium (­pensioneret)

Kresten Mouritzen, Campus Vejle

Benjamin Graneberg, Skive Gymnasium og HF

Maja Tangsgaard, HF-Centret Efterslægten

Jens Christian von Holck, Sorø Akademi

Jesper Jørgensen, IBC Aabenraa

Rasmus Alminde, Aarhus Handelsgymnasium

Benjamin Bilde Bak Boelsmand, Slagelse Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • No image

    Er engelsk ikke længere et fremmedsprog?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater