Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Elektrohypersensitivitet – en advarsel

8. april 2019
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Her kommer en advarsel og en appel til besindelse vedrørende den hurtige udrulning af trådløs kommunikation, det være sig på arbejdspladser, i hjemmene som i det offentlige rum (eksempelvis 5G).

I foråret 2018 blev jeg hårdt ramt af miljølidelsen EHS (elektrohypersensitivitet), en lidelse, hvor nervesystemet forstyrres af de elektriske og magnetiske felter i omgivelserne. I al hast måtte jeg flygte fra både arbejde og bolig, da strålingsmiljøet fra datatransmission (mobilstråling, wi-fi med mere) begge steder var for belastende.

I Danmark er EHS ikke nogen selvstændig diagnose, og de syge henvises til psykiatrien. Sammenhængen mellem EHS og mobilstråling (altså mikrobølgestråling) afvises med tilsyneladende valide naturvidenskabelige argumenter. Andre lande har dog helt andre positioner, også hvad angår grænseværdier og anbefalinger til beskyttelse af børn og unge.

Som naturvidenskabeligt uddannet godtog jeg for længe argumenterne. Paradoksalt nok var det netop min naturvidenskabelige indstilling, der forhindrede mig i at indse arten af min sygdom og tage konsekvensen i tide. Efterfølgende har jeg qua min fysikfaglighed kunnet se, at argumentationen er uholdbar.

Der fremføres beroligende, at strålingsniveauet er lavt, kun hundrededele af grænseværdien. Ja, men ved fastlæggelse af grænseværdien har man i Danmark valgt at fokusere ensidigt på mikrobølgers velkendte evne til at opvarme vand (den termiske virkning). Grænseværdien er alene beregnet til at beskytte os mod opvarmning af vores væv og er derfor alt, alt for høj.

Mobilstråling kan nemlig påvirke på andre måder. Alvorlige skadevirkninger ved langt lavere strålingsniveauer er grundigt dokumenteret gennem mange laboratorieforsøg både på celle- og organismeplan. Disse virkemåder er endnu ikke så velforståede som den termiske virkning, men er bestemt ikke i modstrid med fysikkens love, og burde jo ikke negligeres, når grænseværdien fastlægges og fastholdes. Det er imidlertid, hvad der sker.

Skal du være nervøs på dine egne, dine børns, dine elevers vegne? Ja, forskellen mellem dig og mig kan være, at jeg måske er særligt sårbar. Forskellen kan også være, at jeg har været bruger af trådløst udstyr i længere tid (over 25 år). Endelig kan forskellen være, at jeg op til mit sygdomsudbrud boede tæt på mobilmaster, men hvis 5G-nettet udrulles efter planerne, får du nok også en mast nær din bopæl.

Jeg vil opfordre til eftertænksomhed og handling. Sæt dig ind i problemstillingen, og tag de nødvendige konsekvenser.

 

Johanne Lund Christiansen,
pensioneret matematik- og
fysiklærer ved Aurehøj Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • No image

    Er engelsk ikke længere et fremmedsprog?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater