Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
It i undervisning
picture-1921-1383211690

Skype og facetime øger elevmotivationen

27. november 2013
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Brugen af it i undervisningen er et must i moderne undervisning; men it skal naturligvis ikke bruges for dets egen skyld; men fordi det som intet andet pædagogisk værktøj motiverer til fagligt arbejde.

Brugen af IT i undervisningen er et must i moderne undervisning; men it skal naturligvis ikke bruges for dets egen skyld; men fordi det som intet andet pædagogisk værktøj motiverer til fagligt arbejde.

Jeg vil beskrive to eksempler på it-baserede læringsdesigns, der involverer deltagelse af ALLE ELEVER i klassen, et eksempel hentet fra henholdsvis min engelsk- og min danskundervisning.

I sommer mødte jeg Ivan Brazier fra Newcastle. Som den ældste i verden havde han i en alder af 65 år gennemført Mount Everest Marathon. Jeg optog et interview med ham på min iPhone, hvor han fortalte om sine forberedelser, og hvad løbet betød for hans videre liv. Lydfilen sendte jeg til mine to 1.g-klasser og gav dem følgende skriftlige opgave:
1. Listen to the audio file with Ivan Brazier and make a short summary
2. Do you yourself go in for (extreme) sports?

Da stilene var rettet og tilbageleveret, ringede vi via den gratis skype-lignende funktion på min iPhone= facetime til Ivan Brazier, der brugte sin iPad til at besvare opkaldet.
Eleverne havde i forvejen lavet spørgsmål, som de ville stille ham, og min iPhone med tilkoblet JBL-højttaler gik på skift rundt til hele klassen

Hvad er det så, at man får ud af et sådant video-opkald? Klassen ser og taler direkte med en native speaker i en autentisk samtalesituation. De reagerer på Ivan Braziers svar og spørgsmål og får dermed øvet deres aktive ordforråd og måske lært et par ekstra gloser. En sprogoplevelse, der sætter sig individuelle spor.

En af mine elever udtalte: ”Jeg forstod alt, hvad han sagde.” En anden sagde: ”Han forstod alt, hvad jeg sagde”.

Klassen – og jeg – har fået et indblik i, hvad det kan betyde for træningen af sprogbeherskelsen, at man ringer til en ven/native speaker i udlandet. Eleverne, viser det sig, har et stort internationalt netværk, som vi nu skal i gang med at inddrage, når lejlighed byder sig.

Den intime personkontakt, som et video-opkald skaber, med en her og nu-dialog, har jeg også anvendt med stor succes i dansk. Alle i klassen var med i dialogen, da vi efter at have arbejdet med to uddrag af Hassan Preislers roman ”Brun mands byrde”, ringede forfatteren op via Skype, så alle kunne se ham på storskærm. Det var utroligt interessant at høre Hassan Preislers egne overvejelser omkring diverse forhold i romanen. Hans budskab om den erkendelse omkring race og religion, som han havde fået ved at skrive bogen, gik rent ind – med klapsalver fra eleverne til følge. Han fortalte, at han naivt troede, at det, der skilte ham fra at falde til i Danmark, var opfattelsen af verden inddelt i ”dem og os”; men i løbet af skriveprocessen med romanen fandt han ud af, at det reelt var ”jeg og verden”. Altså en eksistentiel problematik, som handler om at finde sit ståsted i verden som menneske, og som alle uanset hudfarve gennemgår. Efter Hassan Preislers mening var der ingen forskel på hans og elevernes identitetsproces. Alle må hele tiden søge svar på spørgsmålet om, hvem man er.

I de to nævnte eksempler oplevede jeg som lærer, at it kan tilføre ny energi til undervisningen. Eleverne har fået en faglig oplevelse, som giver motivation til at udforske og dygtiggøre sig i faget. Så gør det jo heller ikke noget, at brugen af både facetime og Skype er gratis :o)

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Digital dannelse ind i fagene

  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • blogger Rene Vester Kjær

    To IT or not to IT

  • Anne Boie Johannesson

    Skoletrends og digital dannelse

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater