Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Didaktik It i undervisning Ny lærer
bloggerrita_ny

En praktikant kom forbi

21. januar 2016
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasier i region Nordjylland og Midtjylland har i samarbejde med Aarhus Universitet etableret et kursus i at være gymnasielærer.
De overordnede formål er, som der står i samarbejdsaftalen : ”…at den studerende får et indtryk af hverdagen på et gymnasium, af jobbet som gymnasielærer og af, hvordan det er at arbejde med fagets teori og metode i gymnasiet.”

Læs mere her

Som deltagende lærer er det en ret overkommelig vejledningsopgave, idet der ikke kræves en afsluttende udtalelse til kandidaten, og forløbet er kort og intensivt. Det forløb, som jeg vil beskrive lå i efteråret i perioden fra uge 43 og fremad til uge 48 med i alt 30 timer fordelt på kandidatens to fag historie og engelsk.

Det skal lige nævnes, at kandidaten gennemgår et 16 timers teoretisk pædagogisk kursus på universitetet forud for selve praktikken. På kurset får man ”… information om gymnasiet og om elevernes forudsætninger samt bliver undervist i bl.a. pædagogiske grundbegreber og elevinddragende undervisningsformer.”
Der afsluttes med en eksamensopgave/praktikrapport.

Hvad var det så, der skete, da kandidaten dukkede op i min 3g ENG A? Allerførst må man sige, at det altid er udfordrende på den gode måde at få en pædagogisk observatør med i både forberedelsesfasen og afviklingen af sine læringsdesigns. Det er sundt at have en ”Spørge-Jørgen” med, der tør stille kritiske spørgsmål til alle de rutiner, som man tillægger sig som gammel rotte i faget. Man får via kandidaten et pædagogisk samtalerum, der åbner mulighed for den refleksion, der er nødvendig for at udløse forandring. Det kræver selvsagt en gevaldig åbenhed fra begge parter.  

Der blev stillet hårde krav med det samme til kandidaten, idet al min undervisning foregår via den elektroniske tavle og med inddragelse af klassens lukkede facebook-gruppe, hvorfra al formidling af elev/gruppearbejder foregår. Ligeledes er jeg ivrig bruger af CD-ORD-programmet, som skolen abonnerer på. Der var, om jeg så må sige, nok at tage fat på som kandidat, ikke mindst fordi jeg også forventede, at der afsluttende blev lavet en digital undervisningssekvens, hvor dels sekventeringen af timerne (en dobbelttime) og de pædagogiske greb blev ekspliciteret ud fra kandidatens observationer og vurderinger af klassens faglige niveau.

Min kandidat havde med det samme et godt blik for klassens faglige niveaudeling: ”Klasseledelse og sikring af læringsudbytte er den store udfordring i klassen, der er meget spraglet rent niveaumæssigt. .. det kræver en særligt detaljeret planlægning og strukturering af undervisning at sikre at alle får noget fra timen, og at dette noget svarer til deres niveau.”

Min kandidat viste sig også på andre måder at vokse med opgaven med kanonfart. Lynhurtigt fik han de nødvendige programmer ned på sin pc, så han kunne begynde at se, hvad det var, jeg lavede i maskinrummet med de digitale værktøjer, og  –  jo, det gav anledning til gode drøftelser om fordele og ulemper ved IT-baseret undervisning i en meget niveaudelt klasse.

Det er sin sag at gå i gang med faglig formidling via IT – ikke mindst i en 3.g på A-niveau; men i kandidatens svendestykke – en dobbelttime i Shakespeares sonnetter nr 18 og nr 130 blev de kreative elementer i tavlesoftwaren udnyttet særdeles pædagogisk.
Først teori om sonnet-formen, så information om rim og rytme- elevarbejde på egen pc og tavlen med forståelsen af rim og rytme, og resumé af de to sonnetter, og til den ene sonnet et link til David Gilmours version af sonnet nr 18.

 

youtube://v/S8Osse7w9fs

Et læringsdesign, som tiltalte IT-forvænte elever.

Summa summarum, hvad fik kandidaten med sig hjem? Her er et lille koncentrat af hans vurdering af forløbet:

”Et indblik i en faglig hverdag, faglige redskaber, og hvordan disse kan bruges kreativt. En ”konvertering” af meget luftige didaktiske overvejelser fra min undervisning på universitetet til reel praksis.”

Hvad fik jeg som lærer ud af det? Jeg har været meget glad for den pædagogiske sparring og for at få chancen for at formidle min erfaring på en uformel måde til en måske kommende kollega. Så send gerne flere kandidater til min skole, – måske er jeg heldig igen at få en.

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Martin-Hamann.png
    Debat

    Naturlig intelligens er fortsat in

  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater