Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage

Selvom den sociale kapital skulle være i frit fald

23. oktober 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi slår et slag for efteruddannelse til alle – også de deltidsansatte

OK13 sætter sine meget forskellige spor. På nogle skoler arbejder man, som man gjorde sidste år, på andre har man implementeret et enkelt ”komme-gå ” tidsregistreringssystem, mens man på atter andre institutioner uddeler advarsler eller inviterer en udvalgt skare til samtaler. Ja, selvejet udfolder sig mere forskelligt, end man kunne forestille sig!

Selvom der skulle blæse en kølig – eller måske ligefrem kold – vind fra ledelsesgangen, vil gymnasielærerne næppe gå på akkord med deres faglighed. Der arbejdes hårdt. Man hører måske spørgsmålet, om vi kunne arbejde smartere? Om vi kunne rette de skriftlige opgaver hurtigere uden at forringe kvaliteten? Om moderne teknologi kunne øge effektiviteten?

DM-undersøgelse af kompetenceudviklingen
På DM´s område offentliggjorde man i foråret en undersøgelse. Resultatet er meget tankevækkende: knap hver anden magister havde været på efteruddannelse de seneste tre år. 34 % angav, at der ingen eller få midler var, 29% at de ikke havde tid, og 28% at de ikke havde fundet relevant efteruddannelse.

Eftersom skolerne har midler til efteruddannelse, gælder det om at prioritere den højt. Alle har brug for kompetenceudvikling eller ajourføring! Alle brug for faglig sparring!

Forslag til efteruddannelse?
Såvel gymnasielærere som elever/kursister burde have (adgang og) kendskab til CD-ord eller ”dictus”. Et kursus i CL (= cooperative learning) er en gave til den, der ønsker en mere systematisk variation af undervisningen.

Har DU i øvrigt forslag til kurser, der måtte mangle, vil GL´s efteruddannelsesafdeling gerne være behjælpelig (gl.org).

Fordi efteruddannelse er en nødvendig investering for den enkelte og for skolen.

Sigrid Jørgensen

Medlem af hovedbestyrelsen

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Om den sociale kapital: Læs Tage Søndergård Kristensens argumenter for, hvorfor den kloge ledelse ønsker sig forbedringer af arbejdsmiljøet.

Undersøgelsen omtales i Magisterbladet, 4, 2013, s. 17ff.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater