Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Selvom den sociale kapital skulle være i frit fald

23. oktober 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi slår et slag for efteruddannelse til alle – også de deltidsansatte

OK13 sætter sine meget forskellige spor. På nogle skoler arbejder man, som man gjorde sidste år, på andre har man implementeret et enkelt ”komme-gå ” tidsregistreringssystem, mens man på atter andre institutioner uddeler advarsler eller inviterer en udvalgt skare til samtaler. Ja, selvejet udfolder sig mere forskelligt, end man kunne forestille sig!

Selvom der skulle blæse en kølig – eller måske ligefrem kold – vind fra ledelsesgangen, vil gymnasielærerne næppe gå på akkord med deres faglighed. Der arbejdes hårdt. Man hører måske spørgsmålet, om vi kunne arbejde smartere? Om vi kunne rette de skriftlige opgaver hurtigere uden at forringe kvaliteten? Om moderne teknologi kunne øge effektiviteten?

DM-undersøgelse af kompetenceudviklingen
På DM´s område offentliggjorde man i foråret en undersøgelse. Resultatet er meget tankevækkende: knap hver anden magister havde været på efteruddannelse de seneste tre år. 34 % angav, at der ingen eller få midler var, 29% at de ikke havde tid, og 28% at de ikke havde fundet relevant efteruddannelse.

Eftersom skolerne har midler til efteruddannelse, gælder det om at prioritere den højt. Alle har brug for kompetenceudvikling eller ajourføring! Alle brug for faglig sparring!

Forslag til efteruddannelse?
Såvel gymnasielærere som elever/kursister burde have (adgang og) kendskab til CD-ord eller ”dictus”. Et kursus i CL (= cooperative learning) er en gave til den, der ønsker en mere systematisk variation af undervisningen.

Har DU i øvrigt forslag til kurser, der måtte mangle, vil GL´s efteruddannelsesafdeling gerne være behjælpelig (gl.org).

Fordi efteruddannelse er en nødvendig investering for den enkelte og for skolen.

Sigrid Jørgensen

Medlem af hovedbestyrelsen

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Om den sociale kapital: Læs Tage Søndergård Kristensens argumenter for, hvorfor den kloge ledelse ønsker sig forbedringer af arbejdsmiljøet.

Undersøgelsen omtales i Magisterbladet, 4, 2013, s. 17ff.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater