Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Undervisning
Rene vester kjær

Satire: Vred uddannelsesordfører vil forbyde harpunering af gymnasieelever!

2. september 2019
Skrevet af_
René Vester Kjær

Prolog: Jeg havde for nylig en snak med nogle af mine kollegaer om brugen af harpunering. Det fik mig til at tænke lidt, og derfor blev jeg inspireret til at skrive dette satireindslag.

Harpunering er skadeligt!
Det har vist sig, at harpunering af eleverne er meget skadeligt for danske gymnasieelevers trivsel. Ungdomspsykolog Kirsten Lods Ydeman Nis Kristiansen (herefter forkortet som K.L.Y.N.K) er stærkt bekymret over gymnasielærernes uhæmmede brug af harpunering. Hun har i sit arbejde med unge mødt rigtig mange gymnasielever, der dels er gået ned med stress, været nødt til at stoppe på studiet, eller fået ødelagt deres selvværd m.m.
”Jeg tror ikke, gymnasielærerne har nogen idé om, hvor skadeligt denne voldsomme brug af harpunering af eleverne er”, udtaler hun til Gymnasieskolen.dk.
Man kan da også undre sig over, at harpunering er blevet så populært. For metoden er i direkte modstrid med de tanker, der ellers florerer blandt semi-intellektuelle ungdomsuddannelsesinteressenter. Rigtig mange af dem mener jo, at de unge er hårdt pressede i forvejen på eksempelvis karakterer og lektier. Det kan man bl.a. se af de mange debatter i medierne, om at karakterer skal fjernes, og at man bør indføre lektiefri skoler o.l. Så hvordan denne harpunering har sneget sig ind i denne tid, kan man kun undre sig over.

Hvis du ikke lige ved, hvad harpunering er, så er det en metode, som bruges til at maksimere elevernes faglige opmærksomhed i timerne og samtidig forbedre deres forberedelse til timen. Det gøres ved, at læreren ikke kun spørger de flittige elever, der er forberedte og tør række hænderne op, når der bliver spurgt om noget. I stedet spørger læreren udvalgte elever, som ikke har hånden oppe. Deraf harpuneringen. Så ingen kan vide sig sikker på, om de bliver spurgt eller ej. Så det er bare med at være forberedt.
Men en større grad af forberedelse har åbenbart en pris. Ungdomspsykologen K.L.Y.N.K. er blevet kontaktet af rigtig mange unge mennesker, som har oplevet de skadelige bivirkninger, harpuneringen har. Hun har fået lov af nogle af hendes klienter til at citere dem til denne artikel:

Elev Anders Chest: ”Det er ødelæggende for ens dag, hvis man ikke lige syntes, at det der kapitel om andelsbevægelsen i historie var værd at læse, og så peger historielæreren direkte på en med sin finger og siger mit navn, og at jeg skal svare på, hvorfor denne andelsbevægelse var med til at forbedre økonomien. Hallo giv mig lige lov at være her. Og hvorfor skal jeg vide det, jeg lever jo ikke i attenhundredehønsepølse”.

Elev Lasse Fæhr : ”Jeg har igennem hele folkeskolen været vant til, at der ikke blev krævet noget af mig igennem alle årene. Lærerne accepterede, at jeg skulle have lov at gemme mig nede i hjørnet af klassen, og det havde jeg det fint med. Og så kommer man lige i gymnasiet, hvor lærerne pludselig peger på en og kræver et svar. Hvad skete der lige der, forventer de virkelig, at jeg skal kunne svare på de der ”faglige” spørgsmål?”

Ungdomspsykologen K.L.Y.N.K. oplever, at harpunering i stigende grad har betydet, at unge mennesker får en langt mere stresset hverdag, og det, mener hun, simpelthen ikke er i orden. Hun forstår heller ikke, at eleverne skal have ødelagt deres gode selvværd. ”Det er så vigtigt, at de unge kan leve i en verden, hvor de selv bestemmer deres værdi. De skal kunne vurdere sig selv og ikke vurderes af andre. Men lige præcis her gør harpuneringen, at deres billede af dem selv og deres værdi krakelerer for øjnene af dem selv og resten af klassen,” udtaler en meget rørt ungdomspsykolog.

Uddannelsesordføreren for socialistisk utopist-parti Line Roed er helt enig med K.L.Y.N.K, men hun mener til gengæld dette kun kan løses ved at forbyde harpunering.
”Det kan da ikke passe, at vi i 2019 stadig skal acceptere, at lærerne stresser eleverne på denne måde. Det er da et tilbageskridt til den sorte skole. Jeg har tilmed hørt, at lærerne på pædagogikum bliver opmuntret til at benytte harpunering. Det står jeg stærkt undrende overfor. For hvordan kan man på en moderne uddannelse gøre lærerne dygtigere ved at anbefale noget, der hører til i den sorte skole og ikke på en moderne uddannelsesinstitution? ”

Line Roed har efter interviewet til denne artikel valgt at kontakte undervisningsministeren og de andre uddannelsesordførere i folketinget vedr. dette.

Ingen lærere, der benytter sig af harpunering, har ønsket at kommentere denne artikel.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater