Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser
  • Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation Lectio Ledelse
  • Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik
  • Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Nedskæringer Elevfordeling Stress Matematik Besparelse Afskedigelser Arbejdsglæde
luk
Tilbage
Ikke kategoriseret Feedback
Anne Boie Johannesson

Samskrivning på vej frem

22. december 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson

Jeg er en stor fortaler for at lade elever arbejde sammen om skriftlige opgaver, både om selve opgaveskrivningen og om at give hinanden konstruktive input undervejs mens de skriver – det såkaldte peer feedback. Det er der mange grunde til, blandt andet at de alligevel arbejder sammen på mindre kvalificerede måder, hvis de skal lave afleveringsopgaver individuelt. Det kan man læse om her: Eleverne arbejder i hemmelige digitale netværk.
En anden grund er, at mange fristes af diverse opgaveportaler i stedet for selv at tænke tankerne. Men den vigtigste grund er, at de simpelthen bliver bedre skrivere. De bliver mere genrebevidste, mere metodiske og mere sprogligt bevidste.

Der har ikke tidligere været undersøgelser eller forskning i Danmark om kollaborativ skrivning, så jeg har indtil nu fundet råd, inspiration og vejledning i udenlandske forskningsartikler. Men for nylig læste jeg en evalueringsrapport fra Ellen Krogh på SDU om et større samskrivningsprojekt på Fredericia Gymnasium.
Her har ni lærere med syv forskellige fag (dansk, historie, engelsk, samfundsfag, fysik, matematik, kemi) eksperimenteret med forskellige former for samskrivning og peer feedback.
Udgangspunktet for projekterne er hypotesen, at “elever, der arbejder sammen om skrivning, tvinges til at indgå i dialoger om skriveprocesser og tekster, og at disse dialoger vil løfte kvaliteten af elevernes skrivning”.

En generel konklusion fra projektet er, at “elevsamarbejde om skrivning har store potentialer for at fremme individuelle skrivekompetencer”.

Erfaringerne fra Fredericia er bredere og mere varierede end de erfaringer, som jeg har gjort mig, men meget af det stemmer overens, blandt andet:

  • Samarbejde skal læres

  • Eleverne skal kende formålet med samarbejdet samt mål og rammer for opgaven

  • Samarbejdet kan med fordel støttes med gruppearbejdskontrakter og logbøger

  • Samarbejdet, og især arbejdet med peer feedback kan med fordel ritualiseres, så der er nogle faste og kendte arbejdsgange

Hvor mine elever konsekvent har skrevet opgaver i grupper, både i dansk og i kemi, er Fredericia-lærernes projekter mere varierede. Nogle har iværksat samarbejde om førskrivningen, andre om peer feedback og andre om hele opgaver.
Et af projekterne når frem til, at fokus flyttes fra det præstationsorienterede karakterfokus til fokus på udvikling og læring, hvor karakterer fungerer som “bevis” på, at processen fungerer.

På et andet projekt konkluderes der, at “i evalueringen af hinandens opgaver dokumenterede eleverne refleksiv metabevidsthed om kvalitetskriterierne for opgaverne. De viste også indsigt i og metabevidsthed om, hvad der gør samskrivning til en god proces”.

Evalueringsrapporten indeholder ideer og inspiration til forskellige former for samskrivning, og det kan anbefales at læse den. Det er rigtig dejligt at se, at der efterhånden gror mere kollaborative skrivekulturer frem rundt omkring. Jeg er overbevist om at der er store potentialer i det.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater