Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Feedback
Anne Boie Johannesson

Samskrivning på vej frem

22. december 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg er en stor fortaler for at lade elever arbejde sammen om skriftlige opgaver, både om selve opgaveskrivningen og om at give hinanden konstruktive input undervejs mens de skriver – det såkaldte peer feedback. Det er der mange grunde til, blandt andet at de alligevel arbejder sammen på mindre kvalificerede måder, hvis de skal lave afleveringsopgaver individuelt. Det kan man læse om her: Eleverne arbejder i hemmelige digitale netværk.
En anden grund er, at mange fristes af diverse opgaveportaler i stedet for selv at tænke tankerne. Men den vigtigste grund er, at de simpelthen bliver bedre skrivere. De bliver mere genrebevidste, mere metodiske og mere sprogligt bevidste.

Der har ikke tidligere været undersøgelser eller forskning i Danmark om kollaborativ skrivning, så jeg har indtil nu fundet råd, inspiration og vejledning i udenlandske forskningsartikler. Men for nylig læste jeg en evalueringsrapport fra Ellen Krogh på SDU om et større samskrivningsprojekt på Fredericia Gymnasium.
Her har ni lærere med syv forskellige fag (dansk, historie, engelsk, samfundsfag, fysik, matematik, kemi) eksperimenteret med forskellige former for samskrivning og peer feedback.
Udgangspunktet for projekterne er hypotesen, at “elever, der arbejder sammen om skrivning, tvinges til at indgå i dialoger om skriveprocesser og tekster, og at disse dialoger vil løfte kvaliteten af elevernes skrivning”.

En generel konklusion fra projektet er, at “elevsamarbejde om skrivning har store potentialer for at fremme individuelle skrivekompetencer”.

Erfaringerne fra Fredericia er bredere og mere varierede end de erfaringer, som jeg har gjort mig, men meget af det stemmer overens, blandt andet:

  • Samarbejde skal læres

  • Eleverne skal kende formålet med samarbejdet samt mål og rammer for opgaven

  • Samarbejdet kan med fordel støttes med gruppearbejdskontrakter og logbøger

  • Samarbejdet, og især arbejdet med peer feedback kan med fordel ritualiseres, så der er nogle faste og kendte arbejdsgange

Hvor mine elever konsekvent har skrevet opgaver i grupper, både i dansk og i kemi, er Fredericia-lærernes projekter mere varierede. Nogle har iværksat samarbejde om førskrivningen, andre om peer feedback og andre om hele opgaver.
Et af projekterne når frem til, at fokus flyttes fra det præstationsorienterede karakterfokus til fokus på udvikling og læring, hvor karakterer fungerer som “bevis” på, at processen fungerer.

På et andet projekt konkluderes der, at “i evalueringen af hinandens opgaver dokumenterede eleverne refleksiv metabevidsthed om kvalitetskriterierne for opgaverne. De viste også indsigt i og metabevidsthed om, hvad der gør samskrivning til en god proces”.

Evalueringsrapporten indeholder ideer og inspiration til forskellige former for samskrivning, og det kan anbefales at læse den. Det er rigtig dejligt at se, at der efterhånden gror mere kollaborative skrivekulturer frem rundt omkring. Jeg er overbevist om at der er store potentialer i det.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger Louise

    Jeg bærer med smil min byrde…min rettebyrde

  • Anne Boie Johannesson

    Skriftlighed i grupper – ifølge eleverne

  • Anne Boie Johannesson

    Så kører vi

  • bloggerrita

    Mundtlig feedback som motivationsfaktor?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Flid, læring, trivsel

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater