Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser
  • Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation Lectio Ledelse
  • Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik
  • Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Nedskæringer Elevfordeling Stress Matematik Besparelse Afskedigelser Arbejdsglæde
luk
Tilbage
Ikke kategoriseretUddannelsespolitik
Jakob_Solvhoj-Fotograf_Steen_Brogaard

Regeringens forslag kan øge skævheden i elevfordelingen

5. marts 2018
Skrevet af_
Jakob Sølvhøj

I sit udspil om et Danmark uden parallelsamfund lægger regeringen op til ændrede optagebestemmelser på gymnasierne. Det er blevet mødt med en vis anerkendelse, at regeringen nu endelig reagerer på de åbenlyse problemer med social og etnisk skævdeling af elevsammensætningen på mange gymnasier, men når man læser regeringens konkrete forslag, er der ikke meget at glæde sig over. Der er tværtimod grund til at tro, at de foreslåede ændringer samlet set vil forstærke de problemer, som de angiveligt skulle løse.

Hele udgangspunktet for udspillet er problematisk, fordi det så ensidigt fokuserer på elever med udenlandsk baggrund i stedet for adressere de socioøkonomiske problemer, der i høj grad ligger til grund for den voksende skævhed i elevfordelingen. Skævheden i analysen fører naturligt nok til forkerte konklusioner, der vel også snarere er designet til at føre valgkamp end til at gøre noget ved problemerne.

Enhedslisten er helt enig med regeringen i, at der er brug for ændrede optagebestemmelser. Vi vil bestemt heller ikke afvise, at det kunne være en del af en løsning at give fordelingsudvalgene større kompetence ved fastlæggelse af de lokale fordelingsregler, men vi mener slet ikke, det er tilstrækkeligt til at sikre en hensigtsmæssig elevfordeling. Det hjælper selvsagt heller ikke meget at lade gymnasier med et stort antal elever af udenlandsk herkomst selv fastlægge kriterier for optag af 50 % af eleverne, når problemet er, at de unge i stort antal netop fravælger overhovedet at søge ind på de pågældende gymnasier. 

Hvad angår planen om, at alle gymnasier nu kan blive profilskoler og i højere grad selv skal kunne bestemme, hvem de optager, vil den helt åbenlyst øge konkurrencen om eleverne gymnasierne imellem. Det er mildest talt ikke det, området har brug for. Det vil kun øge den skævvridning af elevsammensætningen, som regeringen ellers siger, den vil gøre op med.

Alt i alt rummer regeringens forslag ikke nogen reel løsning på problemerne. Der skal noget helt andet til. I Enhedslisten hælder vi mest til at gennemføre ændringer, der giver regionerne mulighed for at regulere optaget gennem egentlige skoledistrikter, der omfatter alle de gymnasiale uddannelser. Skoledistrikterne vil kunne udformes, så de omfatter både villaområder og områder med socialt boligbyggeri. Det vil – sammen med ændringer af taxametersystemet – kunne bane vej for en ændret elevsammensætning på mange gymnasier, så den både socialt og etnisk bliver mere mangfoldig.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater