Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Undervisning
Blogger Louise sorthvid komp

Optur

23. november 2020
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

For nylig startede jeg en ny klasse op. Eleverne havde indtil da gået i grundforløb; fordelt på tre forskellige klasser. Der var tale om en relativ lille, nystartet klasse med 18 elever, hvor enkelte elever således kendte hinanden på forhånd.

Jeg skulle have klassen i 2. modul – kun 1. modul efter de havde set hinanden som klasse første gang. Jeg besluttede mig derfor hurtigt for, at dansktimen skulle omhandle introduktion; både til faget og til mig. Jeg tror nemlig, det ret hurtigt skal tydeliggøres for dem, hvordan jeg er som person og som underviser, og hvad jeg rent faktisk forventer af dem til og i mine undervisningstimer. Jeg ved godt, flere lærere finder dette punkt grænseoverskridende og uden relevans, men her er jeg meget uenig. Ved at være tydelig fra start af, ved eleverne hurtigt, hvor de har mig, således unødvendige diskussioner kan undgås, fx er det no-go med deodoranter, der sprayes i timen, eller make-up spejle, der pludselig tages op fra tasken. Dette punkt tydeliggør jeg i øvrigt vha. en powerpointpræsentation, så de i timen kan følge med både visuelt og mundtligt. En ting er, at de lærer mig at kende; jeg vil dog også meget gerne lære dem at kende.

Jeg har førhen prøvet diverse øvelser, navnelege etc. uden at føle, jeg hverken blev særlig danskfaglig eller fik et større kendskab til eleverne, så det var tid til nytænkning for mit vedkommende. Som lektie havde jeg derfor besluttet mig for at uploade et blogindlæg omhandlende: ”Tør du prøve kræfter med lyrikken”, hvor eleverne kunne finde inspiration til at skrive digte. På basis af denne viden skulle eleverne skrive et digt med titlen: ”Hvem er jeg?”. Opgaven lød: ”I digtform skal du fortælle om dig selv, således klassen kan få et indtryk af, hvem du er som person: Du kan fx komme ind på dine værdier, din familie, dine interesser, dine fremtidsplaner, dit valg af studieretning etc. Krav: mindst 3 strofer – hver med fire vers, medmindre du vil undgå strofer og skrive ud i en sammenhæng – så er kravet mindst 12 vers. Digtet skal læses højt for klassen- så det er en klar fordel at have øvet oplæsning forinden.”

Da jeg havde stillet opgaven, blev jeg rent faktisk meget i tvivl. Ville eleverne hade opgaven (det var der flere lærere, der mente, de ville!)? Ville det blive for useriøst? Var det for svært at skrive et sigende digt om sig selv?

Det måtte stå sin prøve, og jeg besluttede mig selv for at skrive et digt, som jeg kunne præsentere for klassen, men jeg må indrømme, at det var lettere sagt end gjort, da digtet hurtigt blev meget personligt. Jeg kunne rent faktisk mærke, jeg blev nervøs, da jeg skulle læse mit digt højt, men eleverne tog virkelig fint imod, og de syntes, det var fedt, at jeg havde gjort det. Jeg tror endda, det var medvirkende til, at størstedelen valgte at dele deres digt med resten af klassen. Når jeg siger ”størstedelen”, skyldtes det ikke, at nogen nægtede at gøre det, men enkelte havde bare ikke lavet lektien. Jeg spurgte disse elever, om de havde mod på at prøve alligevel, og det var der flere, der takkede ja tak til, hvis det måtte blive i slutningen af timen.  Alene det, syntes jeg, var optur. Undervejs via oplæsningerne fandt eleverne bl.a. ud af, at der var flere med store ambitioner i klassen. En ville gerne være læge, en anden astrofysiker.  Derudover fandt to elever ud af, at de delte den samme passion for et bestemt computerspil. Alt i alt synes jeg, vi alle blev klogere på hinanden, og det er bestemt en øvelse, jeg vil bruge igen. Dog er jeg klar over, at jeg nok var heldig kun at have 18 elever i klassen, således det ikke varede alt for lang tid med oplæsningerne eller blev for ensformigt.  

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater