Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Undervisning Snyd
Blogger Louise sorthvid komp

Øv for plagiat

9. marts 2021
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Jeg tror, vi alle kan skrive under på, at plagiat virkelig er øv. Det er blandt andet øv for os at opdage, at vores elever tager chancen og snyder, selvom de ved, at det kan få store konsekvenser for dem og øv for os, at vi skal bruge tid på at ”fange” dem. Sagen er den, de fleste, der snyder, tror, de er snedigere end os, og hvis de bare omskriver teksten lidt hist og her, vil det ikke blive opdaget. Skulle uheldet være ude, bliver det formentligt blot en løftet pegefinger, i hvert fald i første omgang. Går den, så går den, virker tankegangen til at være. Men lige som eleverne prøver at være kreative med deres omskrivninger og dækken over deres ”tyveri”, kan vi heldigvis være kreative i vores metoder til at afsløre dem. Desværre kræver det bare en stor portion tid og overskud, hvad vi dog ikke altid har. Kort sagt kan det være ekstremt tidskrævende at ”tage” ens elev i at snyde, for det er sjældent helt ligetil.

I forbindelse med dansk-idehistorieforløbet på 2. år har jeg besluttet at gå nærmere i dybden med, hvad plagiat egentlig er. Eleverne ved godt, det er snyd at copypaste afsnit fra andre rapporter ind i deres egen rapport, men de fleste bliver chokerede over, at omskrivninger eller oversættelser rent faktisk også anses som plagiat, hvis der ikke følger en kildehenvisning med.

Af samme årsag har jeg afsat to moduler i min undervisning til, at eleverne kan finde ud af alvoren i plagiat. Til at starte med beder jeg eleverne om at finde synonymer til ordet ”plagiat”. Her kommer der ord frem som: ”låne, efterligne, efterabe, kopiere”, men også ord som ”hugge, stjæle, tyveri”, som pludselig er mere voldsomme. Synonymerne noterer jeg på tavlen, og listen bliver hurtig lang. Eleverne bliver ofte rystet over, at det rent faktisk kan blive opfattet som ”tyveri” at plagiere. Det er jo ulovligt at stjæle, og det er strafbart, hvorimod det at ”kopiere”/”låne”, ifølge deres tankegang, egentlig ikke skader nogen. Efter denne øvelse plejer jeg at give eleverne et indblik i ”plagiatfunktionen” i Lectio, så de kan se, at det ikke bare er en funktion, som vi påstår, er der, men at den rent faktisk er i stand til at sætte navn på den eller de person(er), de har valgt at plagiere fra.

Efter ovennævnte øvelse får jeg eleverne til at klikke ind på stopplagiat.nu, som er blevet til i et samarbejde mellem Syddansk Universitet, Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Danmarks Forskningsbiblioteksforenings Forum for Brugeruddannelse. Her får jeg eleverne til at læse hovedafsnittet: ”Hvad er plagiat”, hvori der indgår en ”definition af plagiat”, ”eksempler på plagiat”, ”hvorfor plagiat er et problem”, ”hvordan man undgår plagiat”, ”almen viden vs plagiat” og ”konsekvenser ved plagiat”. Dernæst får jeg eleverne til at klikke ind på det næste hovedsnit på hjemmesiden, som hedder: ”Sådan gør du”, hvor eleverne kan blive klogere på ”dokumentation”, ”teksthenvisninger”, ”citat”, ”parafrase”, ”reference-standarder” og ”referencehåndteringsprogrammer”. I slutningen af modulet skal eleverne teste deres viden på hjemmesiden og høre forskellige eksperter udtale sig om ”plagiat og konsekvenser”. Eksperterne er blandt andet en studiechef, en pædagogisk konsulent og en jurist.

Til modul to får eleverne til lektie at læse artiklen: ”Hjemmeeksamen fik Louise til at snyde: ’Det er meget nemt’” fra  dr.dk. I timen arbejder eleverne med at indsætte teksten i Ciceros pentagram: Hvem er afsender (hvad ved vi om hende – direkte og indirekte)? Hvem er målgruppen (hvad ved vi om denne gruppe – primær, sekundær)? Hvad er budskabet i teksten (hvordan ses det i teksten)? Hvilken situation er der tale om? Hvordan svarer sprogbrugen til målgruppen.? Dernæst skal eleverne finde frem til, hvilke forklaringer Louise kommer med, diskutere disse samt konsekvenserne af muligt snyderi for hendes vedkommende- her tænkes ikke blot på bortvisning, men også på tab af læring, dårligt omdømme etc.

Plagiat vil nok altid foregå i et vist omfang, men jo færre elever, der gør det, jo større er vores succes. Det er vigtigt, at vi får vores elever til at indse alvoren af plagiat, og den bedste måde, dette kan ske på, er, for mig at se, gennem undervisning og praktiske eksempler.  Jeg er klar over, at der findes flere årsager til, at en elev vælger at snyde, bl.a. forventningspres fra omgivelserne, men snyd er nu engang snyd og ikke lovligt. Min erfaring med disse moduler er, at en stor det af eleverne erkender dette og husker, at plagiat er lig med tyveri.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Troels Wolf ny
    Debat Pædagogik Undervisning

    Studienet.dk-snyd. Stop redaktørerne!

  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Snyd og eksamen – endnu en gang

  • Eva-K-2016
    Undervisning

    Fix bare løs – det er ikke forbudt

  • Janne-Plauborg-aspect-ratio-348-234
    Blog

    At snyde eller ikke snyde i SRP…

  • C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater