Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Dansk
Blogger Birgitte Thorn

Mundtlige afleveringer – Hvorfor og hvordan?

7. juni 2015
Skrevet af_
Birgitte Thorn
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Nu er jeg ganske vist stadig novice, når det kommer til mundtlige afleveringsformer, men gode erfaringer er til for at blive delt, så her kommer en beskeden intro og ditto begynderkatalog baseret på et skoleårs erfaringer med området.

Lad mig sige det med det samme: Jeg synes, at mundtlige afleveringer er fantastiske. De fungerer godt i både dansk og engelsk – især sidstnævnte.
Som lærer oplever jeg, at mundtlige afleveringer tager kortere tid at rette, og at de giver mig indblik i sider og evner hos eleverne, som ellers kan være svære at lokke frem i andre sammenhænge, og eleverne oplever dem som kærkommen variation i den endeløse række af skriftlige afleveringer. (I hvert fald så snart de bliver færdige med at kvie sig over at skulle høre eller se sig selv optaget).
Derudover kan afleveringstypen bruges specifikt som træning til den mundtlige eksamen – samtidig med, at eleven stadig vurderes på parametre kendt fra skriftlige afleveringer, fx ordforråd, struktur og grammatik.

Med hensyn til udformningen kan man overordnet skelne imellem, om det blot skal være en lydfil eller en videoaflevering med både lyd og billede.
I engelsk beder jeg eksempelvis mine elever aflevere en lydfil med deres oplæsning af et bestemt romanuddrag. Jeg bedømmer dem så på udtale, accent og læseflow generelt. Eleverne er glade for afleveringstypen og synes, det er sjovt at arbejde med udtale. Jeg har selv flere gange haft små aha-oplevelser omkring enkeltelever ud fra denne opgavetype: Pludselig opdager man, at elev X har den mest fantastiske britiske udtale, eller man bliver opmærksom på, at elev Y har svært ved at udtale den vigtige th-lyd på engelsk.

I både engelsk og dansk har jeg som optakt til en eventuel mundtlig eksamen ladet eleverne aflevere en video, hvor de filmer sig selv fremlægge en analyse af en ’eksamenstekst’. Jeg bedømmer dem her på de samme elementer, som jeg ville gøre til en rigtig eksamen; det kunne være struktur, tekstforståelse og –nedslag, perspektivering, ordforråd og grammatik, alt afhængig af fag.
Mine 3.g’ere har meldt positivt tilbage på denne afleveringstype. Blandt andet har de nævnt, at de følte sig mere rolige omkring, hvilken fremgangsmåde man forventede af dem til mundtlig eksamen.

Visse hjemmesider, fx Screencast-o-matic, giver også mulighed for, at eleven kan indtale et lydspor til enten egen skriftlig aflevering eller en powerpoint. Man kan for eksempel bruge dette ved genaflevering og bede en elev rette de grammatiske fejl, man har peget ud i elevens skriftlige aflevering; eleven kan så demonstrere i lydsporet, hvor og hvorfor de skal rettes, og pege dette ud i afleveringen på skærmen.

Hvad angår teknikken mere specifikt, er der efterhånden et hav af gratis sider, som man kan bede eleverne benytte. Som oftest vil den fil, eleven optager, ligge på nettet, og eleven behøver således kun aflevere et link til afleveringsdeadline. Nogle sider har desuden en funktion, hvor man kan maile linket direkte til lærerens mailboks. (Sørg for at melde tydeligt ud til dine elever, om du vil modtage på den ene eller den anden måde!). Eksempler på hjemmesider, der kan optage lyd/billede, er Audacity, Audioboo, Mailvu, Screencast-o-matic og YouTube. Jeg plejer at anbefale og instruere i én men lade valget være frit. Kun ganske få gange har jeg oplevet, at teknikken drillede, men der har altid været en løsning: Er der problemer med elevens webcam, kan eleven som regel låne en bekendts computer eller bruge sin telefon. Er der i stedet problemer med at oploade filen, fordi den er blevet for stor, kan eleven aflevere på et usb-stik. Eleverne er generelt gode til at hjælpe hinanden, og indtil nu er al min frygt for at stå med teknikkaos blevet gjort til skamme. Men i de situationer, hvor filen udelukkende ligger på nettet, bør man bide mærke i, hvor længe den vil være tilgængelig. Ellers risikerer man muligvis, at filen er blevet slettet automatisk.

Og er man rigtig med på noderne, kan man jo vælge at indtale sin feedback på en mundtlig aflevering i samme stil, som eleven har gjort det. Nogle finder det meget lettere og hurtigere. Men hvor jeg ganske frygtløst beder mine elever optage sig selv, føler jeg mig vist ikke helt modig nok til selv at gøre det endnu…

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • bloggerrita-ny

    Vild med ord – og den episke fordring

  • bloggerrita

    Remediering uden øget læring

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Hadefaget dansk?

  • Anne_Boie J Ny

    Lærebøger eller læreplan?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater