Mundtlige afleveringer – Hvorfor og hvordan?
Nu er jeg ganske vist stadig novice, når det kommer til mundtlige afleveringsformer, men gode erfaringer er til for at blive delt, så her kommer en beskeden intro og ditto begynderkatalog baseret på et skoleårs erfaringer med området.
Lad mig sige det med det samme: Jeg synes, at mundtlige afleveringer er fantastiske. De fungerer godt i både dansk og engelsk – især sidstnævnte.
Som lærer oplever jeg, at mundtlige afleveringer tager kortere tid at rette, og at de giver mig indblik i sider og evner hos eleverne, som ellers kan være svære at lokke frem i andre sammenhænge, og eleverne oplever dem som kærkommen variation i den endeløse række af skriftlige afleveringer. (I hvert fald så snart de bliver færdige med at kvie sig over at skulle høre eller se sig selv optaget).
Derudover kan afleveringstypen bruges specifikt som træning til den mundtlige eksamen – samtidig med, at eleven stadig vurderes på parametre kendt fra skriftlige afleveringer, fx ordforråd, struktur og grammatik.
Med hensyn til udformningen kan man overordnet skelne imellem, om det blot skal være en lydfil eller en videoaflevering med både lyd og billede.
I engelsk beder jeg eksempelvis mine elever aflevere en lydfil med deres oplæsning af et bestemt romanuddrag. Jeg bedømmer dem så på udtale, accent og læseflow generelt. Eleverne er glade for afleveringstypen og synes, det er sjovt at arbejde med udtale. Jeg har selv flere gange haft små aha-oplevelser omkring enkeltelever ud fra denne opgavetype: Pludselig opdager man, at elev X har den mest fantastiske britiske udtale, eller man bliver opmærksom på, at elev Y har svært ved at udtale den vigtige th-lyd på engelsk.
I både engelsk og dansk har jeg som optakt til en eventuel mundtlig eksamen ladet eleverne aflevere en video, hvor de filmer sig selv fremlægge en analyse af en ’eksamenstekst’. Jeg bedømmer dem her på de samme elementer, som jeg ville gøre til en rigtig eksamen; det kunne være struktur, tekstforståelse og –nedslag, perspektivering, ordforråd og grammatik, alt afhængig af fag.
Mine 3.g’ere har meldt positivt tilbage på denne afleveringstype. Blandt andet har de nævnt, at de følte sig mere rolige omkring, hvilken fremgangsmåde man forventede af dem til mundtlig eksamen.
Visse hjemmesider, fx Screencast-o-matic, giver også mulighed for, at eleven kan indtale et lydspor til enten egen skriftlig aflevering eller en powerpoint. Man kan for eksempel bruge dette ved genaflevering og bede en elev rette de grammatiske fejl, man har peget ud i elevens skriftlige aflevering; eleven kan så demonstrere i lydsporet, hvor og hvorfor de skal rettes, og pege dette ud i afleveringen på skærmen.
Hvad angår teknikken mere specifikt, er der efterhånden et hav af gratis sider, som man kan bede eleverne benytte. Som oftest vil den fil, eleven optager, ligge på nettet, og eleven behøver således kun aflevere et link til afleveringsdeadline. Nogle sider har desuden en funktion, hvor man kan maile linket direkte til lærerens mailboks. (Sørg for at melde tydeligt ud til dine elever, om du vil modtage på den ene eller den anden måde!). Eksempler på hjemmesider, der kan optage lyd/billede, er Audacity, Audioboo, Mailvu, Screencast-o-matic og YouTube. Jeg plejer at anbefale og instruere i én men lade valget være frit. Kun ganske få gange har jeg oplevet, at teknikken drillede, men der har altid været en løsning: Er der problemer med elevens webcam, kan eleven som regel låne en bekendts computer eller bruge sin telefon. Er der i stedet problemer med at oploade filen, fordi den er blevet for stor, kan eleven aflevere på et usb-stik. Eleverne er generelt gode til at hjælpe hinanden, og indtil nu er al min frygt for at stå med teknikkaos blevet gjort til skamme. Men i de situationer, hvor filen udelukkende ligger på nettet, bør man bide mærke i, hvor længe den vil være tilgængelig. Ellers risikerer man muligvis, at filen er blevet slettet automatisk.
Og er man rigtig med på noderne, kan man jo vælge at indtale sin feedback på en mundtlig aflevering i samme stil, som eleven har gjort det. Nogle finder det meget lettere og hurtigere. Men hvor jeg ganske frygtløst beder mine elever optage sig selv, føler jeg mig vist ikke helt modig nok til selv at gøre det endnu…
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode