Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser
  • Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation Lectio Ledelse
  • Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik
  • Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Nedskæringer Elevfordeling Arbejdsglæde Besparelse Taxameter Matematik Psykisk arbejdsmiljø
luk
Tilbage
Ikke kategoriseret Dansk
bloggerrita

Remediering uden øget læring

12. august 2015
Skrevet af_
Rita Houmann

Ved at se IKEAS sjove reklamefilm The Power Of A Bookbook kommer man som lærer til at tænke på, at mange af de digitale læremidler, man arbejder med i sine klasser egentlig ikke udnytter de digitale muligheder fuldt ud. Bogmediet bliver bare remedieret til en online-bog, eller med IKEAs filmreklames ord, bogen bliver til en ”bookbook.”

 

youtube://v/MOXQo7nURs0

Jeg har det sidste år brugt online-materialer, hvor mine elever har kunnet skrive noter til teksterne, og også kunnet farvelægge vigtige tekstpassager; men hvor bliver udnyttelsen af det digitale medies muligheder af? Man kan jo gøre præcist det samme i en bog.  Man kan også sætte bogmærker a la i IKEA-kataloget med æselører i en almindelig bog. Nogle vil så sige, at man kan høre teksten læst op og se filmklip i online-læremidlet. Jo, men det kan man også i bogmediet med henholdsvis CD-ORD og QR-koder- ganske vist skal smarttelefonen i brug; men det kan nemt lade sig gøre.

Det leder frem mod spørgsmålet om, hvad fordelen ved online-læremidler egentlig er for eleven? Det skulle gerne udvide elevens forståelse af teksten i forhold til at læse en fysisk bog. Mit krav til digitale materialer er, at det skal give mulighed for, at eleven kan manipulere med selve teksten, altså at eleven direkte skal kunne påvirke og ændre teksten. Hvor mange online-materialer kan honorere dette krav?

Undervisningsministeriet har udmeldt en stor pulje penge til køb af it-baserede læremidler til at fremme digitaliseringen i folkeskolen, og man kræver her fra ministeriets side for at få godkendt læremidlet, at man som producent laver materialer og opgaver, der tillader eleverne at interagere med dvs. at ændre og påvirke teksten.
I dansk kan det f.eks. være en opgave, hvor tekstens centraltid ændres, så eleven får skærpet opmærksomheden på betydningen af tekstens dominerende tid. Det kan også være en opgave, hvor fortællersynsvinklen skal ændres fra 1. personsfortæller til 3.personsfortæller, så eleven forstår, at fortællerforholdene præger læserens opfattelse af de ting, der sker i teksten. Hvis kravet om ”elevmanipulerende opgaver” er opfyldt, kan man få læremidlet godkendt som tilskudsberettiget, og skoler får halvdelen af prisen for materialet retur. Ved opslag på Materialeplatformen på EMU’en under folkeskolen, kan man se, at det er en svær udfordring for producenterne af læremidler at leve op til kravet om elevpåvirkning. Det vrimler ikke ligefrem med tilskudsberettiget materiale.

Tænk, hvis gymnasiet kunne få en støtteordning a la folkeskolens!  Hvad ville dette betyde for kvaliteten af online-læremidlerne?- og for digitaliseringen af gymnasiet?

 

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater