Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Dansk
bloggerrita

Remediering uden øget læring

12. august 2015
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Ved at se IKEAS sjove reklamefilm The Power Of A Bookbook kommer man som lærer til at tænke på, at mange af de digitale læremidler, man arbejder med i sine klasser egentlig ikke udnytter de digitale muligheder fuldt ud. Bogmediet bliver bare remedieret til en online-bog, eller med IKEAs filmreklames ord, bogen bliver til en ”bookbook.”

 

youtube://v/MOXQo7nURs0

Jeg har det sidste år brugt online-materialer, hvor mine elever har kunnet skrive noter til teksterne, og også kunnet farvelægge vigtige tekstpassager; men hvor bliver udnyttelsen af det digitale medies muligheder af? Man kan jo gøre præcist det samme i en bog.  Man kan også sætte bogmærker a la i IKEA-kataloget med æselører i en almindelig bog. Nogle vil så sige, at man kan høre teksten læst op og se filmklip i online-læremidlet. Jo, men det kan man også i bogmediet med henholdsvis CD-ORD og QR-koder- ganske vist skal smarttelefonen i brug; men det kan nemt lade sig gøre.

Det leder frem mod spørgsmålet om, hvad fordelen ved online-læremidler egentlig er for eleven? Det skulle gerne udvide elevens forståelse af teksten i forhold til at læse en fysisk bog. Mit krav til digitale materialer er, at det skal give mulighed for, at eleven kan manipulere med selve teksten, altså at eleven direkte skal kunne påvirke og ændre teksten. Hvor mange online-materialer kan honorere dette krav?

Undervisningsministeriet har udmeldt en stor pulje penge til køb af it-baserede læremidler til at fremme digitaliseringen i folkeskolen, og man kræver her fra ministeriets side for at få godkendt læremidlet, at man som producent laver materialer og opgaver, der tillader eleverne at interagere med dvs. at ændre og påvirke teksten.
I dansk kan det f.eks. være en opgave, hvor tekstens centraltid ændres, så eleven får skærpet opmærksomheden på betydningen af tekstens dominerende tid. Det kan også være en opgave, hvor fortællersynsvinklen skal ændres fra 1. personsfortæller til 3.personsfortæller, så eleven forstår, at fortællerforholdene præger læserens opfattelse af de ting, der sker i teksten. Hvis kravet om ”elevmanipulerende opgaver” er opfyldt, kan man få læremidlet godkendt som tilskudsberettiget, og skoler får halvdelen af prisen for materialet retur. Ved opslag på Materialeplatformen på EMU’en under folkeskolen, kan man se, at det er en svær udfordring for producenterne af læremidler at leve op til kravet om elevpåvirkning. Det vrimler ikke ligefrem med tilskudsberettiget materiale.

Tænk, hvis gymnasiet kunne få en støtteordning a la folkeskolens!  Hvad ville dette betyde for kvaliteten af online-læremidlerne?- og for digitaliseringen af gymnasiet?

 

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • bloggerrita-ny

    Vild med ord – og den episke fordring

  • Blogger Birgitte Thorn

    Mundtlige afleveringer – Hvorfor og hvordan?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Hadefaget dansk?

  • Anne_Boie J Ny

    Lærebøger eller læreplan?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater