Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Dansk
bloggerrita

Remediering uden øget læring

12. august 2015
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Ved at se IKEAS sjove reklamefilm The Power Of A Bookbook kommer man som lærer til at tænke på, at mange af de digitale læremidler, man arbejder med i sine klasser egentlig ikke udnytter de digitale muligheder fuldt ud. Bogmediet bliver bare remedieret til en online-bog, eller med IKEAs filmreklames ord, bogen bliver til en ”bookbook.”

 

youtube://v/MOXQo7nURs0

Jeg har det sidste år brugt online-materialer, hvor mine elever har kunnet skrive noter til teksterne, og også kunnet farvelægge vigtige tekstpassager; men hvor bliver udnyttelsen af det digitale medies muligheder af? Man kan jo gøre præcist det samme i en bog.  Man kan også sætte bogmærker a la i IKEA-kataloget med æselører i en almindelig bog. Nogle vil så sige, at man kan høre teksten læst op og se filmklip i online-læremidlet. Jo, men det kan man også i bogmediet med henholdsvis CD-ORD og QR-koder- ganske vist skal smarttelefonen i brug; men det kan nemt lade sig gøre.

Det leder frem mod spørgsmålet om, hvad fordelen ved online-læremidler egentlig er for eleven? Det skulle gerne udvide elevens forståelse af teksten i forhold til at læse en fysisk bog. Mit krav til digitale materialer er, at det skal give mulighed for, at eleven kan manipulere med selve teksten, altså at eleven direkte skal kunne påvirke og ændre teksten. Hvor mange online-materialer kan honorere dette krav?

Undervisningsministeriet har udmeldt en stor pulje penge til køb af it-baserede læremidler til at fremme digitaliseringen i folkeskolen, og man kræver her fra ministeriets side for at få godkendt læremidlet, at man som producent laver materialer og opgaver, der tillader eleverne at interagere med dvs. at ændre og påvirke teksten.
I dansk kan det f.eks. være en opgave, hvor tekstens centraltid ændres, så eleven får skærpet opmærksomheden på betydningen af tekstens dominerende tid. Det kan også være en opgave, hvor fortællersynsvinklen skal ændres fra 1. personsfortæller til 3.personsfortæller, så eleven forstår, at fortællerforholdene præger læserens opfattelse af de ting, der sker i teksten. Hvis kravet om ”elevmanipulerende opgaver” er opfyldt, kan man få læremidlet godkendt som tilskudsberettiget, og skoler får halvdelen af prisen for materialet retur. Ved opslag på Materialeplatformen på EMU’en under folkeskolen, kan man se, at det er en svær udfordring for producenterne af læremidler at leve op til kravet om elevpåvirkning. Det vrimler ikke ligefrem med tilskudsberettiget materiale.

Tænk, hvis gymnasiet kunne få en støtteordning a la folkeskolens!  Hvad ville dette betyde for kvaliteten af online-læremidlerne?- og for digitaliseringen af gymnasiet?

 

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • bloggerrita-ny

    Vild med ord – og den episke fordring

  • Blogger Birgitte Thorn

    Mundtlige afleveringer – Hvorfor og hvordan?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Hadefaget dansk?

  • Anne_Boie J Ny

    Lærebøger eller læreplan?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater