Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Dansk
Anne_Boie J Ny

Lærebøger eller læreplan?

11. november 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har igen i år haft glæden af at undervise noget af tiden på de fagdidaktiske pædagogikumkurser i kemi. Og det er simpelthen en stor fornøjelse! Der er så mange ideer, så meget inspiration, nytænkning, gå-på-mod og lyst til videndeling, at jeg er kommet hjem med en hel masse, som jeg gerne vil afprøve eller arbejde videre med.

Der var for eksempel kollegaen, der iscenesatte og filmede et kompliceret reaktionsskema med 18 elever på en trappe med snore og bolde som rekvisitter. De skulle skifte trin under reaktionen til stor morskab for os, der så videoen og til større forståelse af kemien hos eleverne.
Der var kolleger, der havde fundet spændende animationer og sjove og lærerige videoer på nettet – fx en video om kemiske bindinger illustreret af hunde. Og der var app-anbefalinger, spændende forsøg, gode forslag til temaer, nye anvendelser af it-programmer, idéer til nye formative evalueringsformer og så videre. I det hele taget masser af entusiasme og gensidig inspiration.

Noget af det, der kan stoppe idéerne fra at blive udført i praksis, når lærerkandidaterne kommer tilbage til deres skoler, er den vanemæssige måde, som læreplanerne læses – eller ikke læses – på.
Nogle gange er vi tilbøjelige til at læse krav ind i læreplanerne, som ikke står der. Eller vi lader vores faglige stolthed og traditionsbundethed diktere vores egen læreplan frem for den, som vi faktisk skal følge. Jeg havde på de to fagdidaktiske kurser en del samtaler med kolleger, som var frustrerede over tidsnød og læreplanspres, indtil vi fandt ud af, at de faktisk læste en hel del ud over læreplanen.

Hvis man holder sig til læreplanen, så lettes presset betydeligt, og pludselig er der en hel del tid til elevaktiverende undervisningsformer, alternative produkter og innovationsforløb, som medvirker til at eleverne opnår de kompetencer og den almendannelse, som vi gerne vil have at de får. Det er vigtigt, at eleverne opbygger faglig viden, men det er også vigtigt, at de kan nå at forstå og anvende denne viden.

I kemi er fagtraditionerne meget stærke, hvilket man kan se i de fleste lærebøger. Lærebøgerne er rimelig enige om, hvad kernestoffet på fx C-niveau er, uanset hvad læreplanen siger. Det er ærgerligt, fordi lærebøgerne påvirker faget temmelig meget, selvom læreplanen burde være vigtigere. Og det er problematisk, når lærebøgerne og læreplanens intentioner peger i hver deres retning.

I mit andet fag, dansk, er det lidt mere komplekst, idet der nok er lige så mange opfattelser af, hvad danskfaget er og skal kunne, som der er dansklærere. Som dansklærer skal man vælge mellem rigtig mange meget forskellige læremidler, og for at kunne vælge, er man nødt til at reflektere over sin egen holdning til faget. Udvalget er så stort og varierende, at man simpelthen er nødt til at sammenholde læremidler og læreplan for at få overblik. Det er både sundt og lærerigt, selvom det også er tidskrævende, og det ville nok være gavnligt med de samme muligheder i kemi.

Det korte af det lange er, at det er vigtigt, at vi husker at forholde os til vores fags læreplaner, så vi ikke glemmer deres intentioner og kommer til at læse det ind i fagene, som vi selv vil have, eller som vi plejer. Det er svært, når vi som erfarne og dygtige lærere har opbygget vores egne forestillinger om indhold og form, men at vi må prøve at revidere dem efter læreplanernes egentlige krav. 

Det er vigtigt at bevare entusiasmen og begejstringen over faget og undervisningen, i stedet for at drukne i selvpåført stoftrængsel og tidspres.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • bloggerrita-ny

    Vild med ord – og den episke fordring

  • bloggerrita

    Remediering uden øget læring

  • Blogger Birgitte Thorn

    Mundtlige afleveringer – Hvorfor og hvordan?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Hadefaget dansk?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater