Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Dansk
bloggerlouise_daugaard_madsen

Hadefaget dansk?

11. februar 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Da jeg for nogle år siden blev ansat på Frederiksberg htx, var det med en del nervøsitet, jeg opdagede, at jeg primært skulle undervise mat-it elever.
Et er- mat-it elever er primært drenge, der sjældent interesserer sig for de sukkersøde emner, jeg selv elsker, fx citygirl-litteratur, som jeg skrev speciale om.
To er- det der interesserer dem mest er teknik i alle mulige afskygninger, hvad jeg ikke lige frem selv brænder for.
I en søgen på at få den kommende undervisning til at gå op i en højere enhed søgte jeg råd hos min mand, der er for flere år siden selv var mat-it’er. Han har altid selv udtalt sig negativt om sin danskundervisning, så jeg spurgte ham direkte:” hvad kan jeg gøre for at gøre danskfaget spændende for mine elever”, og svaret overraskede mig noget:

”Det kan du ikke…hvis dine elever opnår at blive tilfredse med din undervisning, er du nået langt”. Hmm- kunne dette virkelig være sandt? Kunne mat-it elever ikke blive motiveret til at synes, dansk var mere end tilfredsstillende? Det var klart en udfordring værd, som gjorde, at jeg gik tænkeboks. Hvad kunne motivere drenge danskfagligt? Hvordan kunne jeg få det tekniske element med?

Inden længe fik jeg udarbejdet div. materialer, som jeg mente, kunne være relevante og interessante. Dette galt bl.a. emnerne: computerspil, science fiction, ungdomssprog, digitale medier og kunst, robotter-hvor går grænsen og overvågning. Drengene livede op, da vi begyndte på emnerne: de var fokuserede, debatlystne- og særligt emnet computerspil blev et hit. I dette kompendium havde jeg fx på basis af den gennemgåede teori bedt dem om at analysere et selvvalgt spil med mig som modtager, dvs. en der på ingen måde forstod de tekniske termer, og dette gik eleverne vildt op i. Normalt, når jeg beder dem om at analysere en novelle, er oplæggene ultrakorte og knap så analyserende, men her var billedet fuldstændigt anderledes. Jeg fik oplæg, der kom i dybden, og som varede helt op til 45 min. Personligt kunne det godt kede mig lidt, men eleverne var interesserede og virkede pludselig til at forstå, hvad der ligger bag ordet ”analyse”. Endvidere gik de ekstremt op i, om de havde levet op til målgruppen, og de var gode til at gennemskue, hvad jeg ikke havde forstået. Kort sagt agerede eleverne næsten som lærer, og de nød det. De nød det faglige overskud, de nød at være eksperterne, og de nød, at jeg var lidt ”bagud” med termerne.

Konklusionen heraf blev- jo htx- drenge kan sagtens motiveres til at lide danskfaget. De vil nok aldrig elske dansk, men de kan lære at dansk rent faktisk kan bruges på mange områder, som også har relevans for en mat-it’er. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • bloggerrita-ny

    Vild med ord – og den episke fordring

  • bloggerrita

    Remediering uden øget læring

  • Blogger Birgitte Thorn

    Mundtlige afleveringer – Hvorfor og hvordan?

  • Anne_Boie J Ny

    Lærebøger eller læreplan?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater