Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning

Minister for staveplader

1. maj 2018
Skrevet af_
Troels Wolf

MINISTER FOR staveplader er undervisningsminister Merete Risager den 29. april 2018 i Ekstra Bladet kommet i FALBERTS GABESTOK, fordi hun har godkendt anvendelsen af staveplader med håndstøtte (faciliteret kommunikation) i gymnasiets undervisning og ved eksamen.

Lad det være slået fast med det samme: det er med god ret at hun er endt der og endt med at blive gjort til grin i offentligheden.
Falbert skriver: ” ALLEREDE I 1991 blev denne påståede metode til alternativ kommunikation ellers bortdømt efter grundige videnskabelige undersøgelser.
Det blev simpelthen takseret som bedrag, at børn og unge, der ikke har et talesprog og ikke kan læse, skulle være i stand til at stave ved at pege på en plade med bogstaver med en pædagog i hånden.
DET VISTE SIG DENGANG, at pædagogernes hænder ene og alene bestemte, hvad der blev stavet til. …. PLAT OG SVINDEL’ skrev Ekstra Bladet allerede for 27 år siden om disse pædagogers og håbefulde forældres forsøg på at legitimere den håndstøttede stavemetode. Det var på tale ligefrem at forbyde staveplader for at afværge yderligere nonsens, men det blev vurderet som tilstrækkelig effektivt, at fupnummeret var afsløret så grundigt.
NU ER FÆNOMENET ikke desto mindre dukket op igen.”
Falbert skriver videre: ”Ikke desto mindre er en elev på Solrød Gymnasium nu i færd med at blive forsynet med en studentereksamen ved hjælp af læreres håndfaste støtte, foreløbig i tre eksamensfag!”
Nu skal Falberts brug af begrebet ”håndfast støtte” nok forstås i overført betydning. I al fald er indførelsen af metoden på Solrød Gymnasium foregået med kraftige protester fra lærerne. 44 af skolens lærere har underskrevet følgende erklæring:

”Undertegnede lærere tager afstand fra elevers anvendelse af staveplader med brug af håndstøtte – både i undervisningssituationen og til eksamen – med mindre der er foretaget en valid undersøgelse af elevens stavepladekommunikation af en fagperson. Kommunikation via staveplade kan som udgangspunkt efter vores bedømmelse ikke tillægges værdi som faktiske udsagn fra den pågældende elev.”
Solrød Gymnasiums tillidsmand har på vegne af lærerne kontaktet undervisningsministeriet med en række kritiske spørgsmål og har desuden kontaktet folketingets undervisningsudvalg for at få sat problemerne med metodens anvendelse i uddannelsessystemet herunder gymnasiet på den politiske dagsorden.
Vi mener det er vigtigt at orientere vore kolleger rundt omkring på landets gymnasier om disse forhold, da enhver af landets gymnasielærere kan blive udpeget som censor ved en eksamen der foregår med faciliteret kommunikation. Og dermed kommer man i en situation hvor man må overveje med sig selv, om man med sin karaktergivning og underskrift med god samvittighed kan godkende udsagn (fra facilitator) som faktiske udsagn fra den pågældende elev. ”

Troels Wolf, lærer, Solrød Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 80E3A335-A544-4CEF-96FE-8E165E871CD5_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Nej tak til buzzword-reform. Ja tak til undervisertillid

  • fullsizeoutput_3e3
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    GL som flygtningepolitisk vagthund – nej tak!

  • Klaus Rød Frederiksen sh
    Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Almen forglemmelse

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater