Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisningUngdomskultur
fullsizeoutput_3e3

GL som flygtningepolitisk vagthund – nej tak!

28. april 2021
Skrevet af_
Jesper Breining

GL-formandens optræden som medforfatter på en kronik, der kritiserer Danmarks flygtningepolitik, er – selvom tanken bag virker sympatisk – desværre unødig indblanding af en fagforening i partipolitiske anliggender.

GL-formandens opgave er at tegne foreningen virke, og foreningens virke er i vedtægterne snævert defineret som at virke til gavn for ”uddannelserne på det gymnasiale niveau og varetage medlemmernes økonomiske, tjenstlige og faglige interesser”. Det kan ikke være i medlemmernes interesser, at formanden vælger politisk side i flygtninge- og indvandrerpolitikken.

I kronikken står der, at nogle partier med en stram indvandrerpolitik – herunder regeringspartiet – påkalder sig ”retten til at definere hvad der er dansk”. Og det er da korrekt, at der til stadighed foregår en politisk kamp om, hvad danskhed vil sige. Men det virker her, som om kronikkens forfattere gør sig til dommere, der betvivler borgerlige, konservative – ja, selv socialdemokratiske – begreber om danskhed og nationale tilhørsforhold. Dette havde været uproblematisk som en personlig holdning, men ikke som repræsentant for en samlet gymnasielærerstand.

I kronikken kritiseres den førte flygtningepolitik for ikke at være i tråd med danske værdier om ordentlighed. Og for ikke at være forenelig med skolernes formålsparagraffer, ifølge hvilke vi gymnasielærere har til opgave at styrke og udvikle elevernes demokratiske dannelse og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Regeringens stramme flygtningepolitik er altså – sådan sluttes der – i direkte konflikt med selve gymnasiebekendtgørelsen.

Det er efter mine begreber lige at stramme den en tand.

Jeg kan ikke se, hvorfor undervisningen i demokratisk dannelse ikke kan indbefatte, at der undervises i den svære balance mellem overholdelsen af basale frihedsrettigheder og så det faktum, at vi lever i en nationalstat, hvor danske borgere ifølge lovgivningen er udstyret med særlige rettigheder. Dette skaber naturligvis etiske og politiske konflikter, som kalder på kritisk stillingtagen. Men lad nu den enkelte (gymnasielærer, elev eller vælger) selv tage stilling. Hvorfor skal vores fagforening ind og moralisere om det? Flygtningepolitikken indeholder etiske og retslige ambivalenser, vi som gymnasielærere må kunne håndtere og tematisere i undervisningen, i stedet for at forfalde til kronikkens klichéfyldte fremstilling af sagen med en ”god” og en ”dårlig” udlændingepolitik.

Nuvel, min hensigt med dette indlæg er ikke at argumentere imod kronikkens argumenter. Min pointe her er, at jeg har meget svært ved at acceptere, at min formand forbinder GL med et politisk syn på udlændingepolitikken, som er i modsætning til midten af dansk partipolitik og til dansk demokratisk besluttet lovgivning og forvaltning. Kronikken medvirker desuden til en uheldig fremstilling af lærerstanden som en forening med et politisk ståsted langt til venstre for midten. Det tjener ikke vores politiske interesser på kort og på længere sigt.

Så selvom der er point for at have hjertet på det rette sted, må det være en ommer.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Klaus Rød Frederiksen sh
    Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Almen forglemmelse

  • Mai Møller Nielsen sorthvid
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Kulturel løfteevne er for alle

  • BjarneBChristensen
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Digital trivsel handler også om køn, krop og seksualitet

  • Asger Wille
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Som man spørger…

  • No image
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Det er for let at snyde under eksamen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater