Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisningUngdomskultur
fullsizeoutput_3e3

GL som flygtningepolitisk vagthund – nej tak!

28. april 2021
Skrevet af_
Jesper Breining

GL-formandens optræden som medforfatter på en kronik, der kritiserer Danmarks flygtningepolitik, er – selvom tanken bag virker sympatisk – desværre unødig indblanding af en fagforening i partipolitiske anliggender.

GL-formandens opgave er at tegne foreningen virke, og foreningens virke er i vedtægterne snævert defineret som at virke til gavn for ”uddannelserne på det gymnasiale niveau og varetage medlemmernes økonomiske, tjenstlige og faglige interesser”. Det kan ikke være i medlemmernes interesser, at formanden vælger politisk side i flygtninge- og indvandrerpolitikken.

I kronikken står der, at nogle partier med en stram indvandrerpolitik – herunder regeringspartiet – påkalder sig ”retten til at definere hvad der er dansk”. Og det er da korrekt, at der til stadighed foregår en politisk kamp om, hvad danskhed vil sige. Men det virker her, som om kronikkens forfattere gør sig til dommere, der betvivler borgerlige, konservative – ja, selv socialdemokratiske – begreber om danskhed og nationale tilhørsforhold. Dette havde været uproblematisk som en personlig holdning, men ikke som repræsentant for en samlet gymnasielærerstand.

I kronikken kritiseres den førte flygtningepolitik for ikke at være i tråd med danske værdier om ordentlighed. Og for ikke at være forenelig med skolernes formålsparagraffer, ifølge hvilke vi gymnasielærere har til opgave at styrke og udvikle elevernes demokratiske dannelse og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Regeringens stramme flygtningepolitik er altså – sådan sluttes der – i direkte konflikt med selve gymnasiebekendtgørelsen.

Det er efter mine begreber lige at stramme den en tand.

Jeg kan ikke se, hvorfor undervisningen i demokratisk dannelse ikke kan indbefatte, at der undervises i den svære balance mellem overholdelsen af basale frihedsrettigheder og så det faktum, at vi lever i en nationalstat, hvor danske borgere ifølge lovgivningen er udstyret med særlige rettigheder. Dette skaber naturligvis etiske og politiske konflikter, som kalder på kritisk stillingtagen. Men lad nu den enkelte (gymnasielærer, elev eller vælger) selv tage stilling. Hvorfor skal vores fagforening ind og moralisere om det? Flygtningepolitikken indeholder etiske og retslige ambivalenser, vi som gymnasielærere må kunne håndtere og tematisere i undervisningen, i stedet for at forfalde til kronikkens klichéfyldte fremstilling af sagen med en ”god” og en ”dårlig” udlændingepolitik.

Nuvel, min hensigt med dette indlæg er ikke at argumentere imod kronikkens argumenter. Min pointe her er, at jeg har meget svært ved at acceptere, at min formand forbinder GL med et politisk syn på udlændingepolitikken, som er i modsætning til midten af dansk partipolitik og til dansk demokratisk besluttet lovgivning og forvaltning. Kronikken medvirker desuden til en uheldig fremstilling af lærerstanden som en forening med et politisk ståsted langt til venstre for midten. Det tjener ikke vores politiske interesser på kort og på længere sigt.

Så selvom der er point for at have hjertet på det rette sted, må det være en ommer.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Klaus Rød Frederiksen sh
    Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Almen forglemmelse

  • Mai Møller Nielsen sorthvid
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Kulturel løfteevne er for alle

  • BjarneBChristensen
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Digital trivsel handler også om køn, krop og seksualitet

  • No image
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Som man spørger…

  • No image
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Det er for let at snyde under eksamen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater