Minister for staveplader
MINISTER FOR staveplader er undervisningsminister Merete Risager den 29. april 2018 i Ekstra Bladet kommet i FALBERTS GABESTOK, fordi hun har godkendt anvendelsen af staveplader med håndstøtte (faciliteret kommunikation) i gymnasiets undervisning og ved eksamen.
Lad det være slået fast med det samme: det er med god ret at hun er endt der og endt med at blive gjort til grin i offentligheden.
Falbert skriver: ” ALLEREDE I 1991 blev denne påståede metode til alternativ kommunikation ellers bortdømt efter grundige videnskabelige undersøgelser.
Det blev simpelthen takseret som bedrag, at børn og unge, der ikke har et talesprog og ikke kan læse, skulle være i stand til at stave ved at pege på en plade med bogstaver med en pædagog i hånden.
DET VISTE SIG DENGANG, at pædagogernes hænder ene og alene bestemte, hvad der blev stavet til. …. PLAT OG SVINDEL’ skrev Ekstra Bladet allerede for 27 år siden om disse pædagogers og håbefulde forældres forsøg på at legitimere den håndstøttede stavemetode. Det var på tale ligefrem at forbyde staveplader for at afværge yderligere nonsens, men det blev vurderet som tilstrækkelig effektivt, at fupnummeret var afsløret så grundigt.
NU ER FÆNOMENET ikke desto mindre dukket op igen.”
Falbert skriver videre: ”Ikke desto mindre er en elev på Solrød Gymnasium nu i færd med at blive forsynet med en studentereksamen ved hjælp af læreres håndfaste støtte, foreløbig i tre eksamensfag!”
Nu skal Falberts brug af begrebet ”håndfast støtte” nok forstås i overført betydning. I al fald er indførelsen af metoden på Solrød Gymnasium foregået med kraftige protester fra lærerne. 44 af skolens lærere har underskrevet følgende erklæring:
”Undertegnede lærere tager afstand fra elevers anvendelse af staveplader med brug af håndstøtte – både i undervisningssituationen og til eksamen – med mindre der er foretaget en valid undersøgelse af elevens stavepladekommunikation af en fagperson. Kommunikation via staveplade kan som udgangspunkt efter vores bedømmelse ikke tillægges værdi som faktiske udsagn fra den pågældende elev.”
Solrød Gymnasiums tillidsmand har på vegne af lærerne kontaktet undervisningsministeriet med en række kritiske spørgsmål og har desuden kontaktet folketingets undervisningsudvalg for at få sat problemerne med metodens anvendelse i uddannelsessystemet herunder gymnasiet på den politiske dagsorden.
Vi mener det er vigtigt at orientere vore kolleger rundt omkring på landets gymnasier om disse forhold, da enhver af landets gymnasielærere kan blive udpeget som censor ved en eksamen der foregår med faciliteret kommunikation. Og dermed kommer man i en situation hvor man må overveje med sig selv, om man med sin karaktergivning og underskrift med god samvittighed kan godkende udsagn (fra facilitator) som faktiske udsagn fra den pågældende elev. ”
Troels Wolf, lærer, Solrød Gymnasium
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode