Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Debat Eksamen Eksamensform Fremmedsprog
Helene-Caprani-scaled-aspect-ratio-348-234

Kampen med maskinerne: Hvad gør vi med eksamen i fremmedsprog?

28. marts 2023
Skrevet af_
Helene Caprani

Sig nærmer eksamenstiden, og i år er det i høj grad de famøse chatbotter, der fylder i snakken på lærerværelserne. Både fordi de øger risikoen for snyd, og fordi de rejser det mere interessante spørgsmål: Hvad skal eleverne egentlig kunne ude i den såkaldte virkelige verden, når huen er vundet – og hvad betyder det for vores tilrettelæggelse af eksamen?

For undervisere i fremmedsprog er bot-debatten blot en forlængelse af den, der udsprang af fremkomsten af Google Translate og lignende oversættelsesprogrammer. Onde tunger ville vide, at nu behøvede ingen længere at lære fremmedsprog, eftersom maskinerne kunne klare kommunikationen for os. Disse tunger var aldeles uvidende om de store dele af sprogundervisningen, der ikke handler om grammatik og ordforråd, men om den kultur og historie, som er så central i almendannelsen og verdensudsynet, og som naturligvis også spiller en ganske væsentlig rolle i kommunikationen mellem mennesker – uanset sproget.

Siden har oversættelsesmaskinernes begrænsninger været genstand for megen moro, og selvom de løbende bliver bedre, er det alligevel de færreste, der vil erstatte et menneske med dem i dag – i hvert fald, hvis man vil sikre sig præcis og effektiv kommunikation. Til gengæld skaber de fortsat stor frustration blandt lærere, der modtager den ene forlorne hjemmeopgave efter den anden, og ikke mindst skriftlige censorer, som alt for ofte må se bort fra besvarelser med brug af hjælpemidler, fordi eleven ikke har ejerskab til sproget.

Senest har Word og andre tekstbehandlingsprogrammer fået indlejret ikke blot stave- og grammatikkontrol, men også egentlige oversættelsesværktøjer. Eleven kan nu indtaste sin danske tekst og med få klik få serveret en hæderlig maskinoversættelse, endda uden kontakt til internettet. Flere og flere lærere har efterhånden taget konsekvensen af de mange risici og er vendt tilbage til at undervise og teste analogt med papir og blyant. Vor barndoms kladdehæfter er tilbage, og de har bestemt også deres pædagogisk-didaktiske berettigelse, ud over at forhindre snyderiet.

Vi diskuterer løbende, hvorvidt vi skal inddrage anvendelsen af de mange smarte værktøjer i undervisningen, fordi de som bekendt eksisterer i det samfund, som eleverne skal klædes på til at agere i – eller om vi skal forsage maskinerne og alt deres væsen, fordi eleverne alligevel ikke bliver i stand til at anvende dem så kritisk, at de får en læring med sig, som opvejer tabet af den arbejdsindsats, som maskinerne gør for dem.

Det er paradoksalt, at vi sender studenter ud i verden, der har fået mere træning i at skrive en tekst med sirlige benspænd end i at føre en almindelig samtale.
Helene Caprani, lærer, Midtsjællands Gymnasium
Medlem af bestyrelsen i Spansklærerforeningen
Medlem af GL's hovedbestyrelse

Et af mine egne fag, der i den grad kæmper med maskinerne, er spansk. Det er nu engang de færreste, der vælger at studere et sprog, fordi de ønsker at kommunikere skriftligt – nej, vi vil gerne tale med andre mennesker. Alligevel har begynderspansk A, som er det mest udbredte niveau, en bekendtgørelse, der stiller højere krav til skriftlighed end mundtlighed. Eftersom elevernes sandsynlighed for at blive udtrukket til skriftlig eksamen er større end til den mundtlige, bliver undervisningen i 3.g ofte vægtet til den svære skriftligheds fordel, og det er problematisk. Når mundtligheden træder i baggrunden, rammer det også den motivation, der følger med den.

Særligt træningen i delprøve 2, hvor der skal skrives en genretekst ud fra en række bilag, trækker tænder ud. Det er pudsigt nok også den del af eksamen, hvor eleverne må anvende hjælpemidler, og hvor vi jævnligt må kassere teksten på grund af snyd og tage udgangspunkt i delprøve 1, der skrives uden hjælpemidler. Samtidig kan man argumentere for, at delprøve 2 i højere grad tester elevernes evne til at håndtere en kompleks opgaveformulering med grammatiske benspænd end til at kommunikere skriftligt på spansk.

Dermed tilbage til spørgsmålet om, hvad formålet egentlig er med sprogundervisningen. Det er paradoksalt, at vi sender studenter ud i verden, der har fået mere træning i at skrive en tekst med sirlige benspænd end i at føre en almindelig samtale. Hvis vi ønsker motiverede sprogelever, og vi ønsker at teste deres grundlæggende tekstforståelse og skrivefærdighed, må vi gentænke den skriftlige eksamen.

En løsning kunne være helt at droppe den frustrerende delprøve 2 og udvide delprøve 1, så hele eksamen bliver uden hjælpemidler. Dermed kan vi give mere plads til den frie sprogproduktion, som afspejler elevernes reelle kompetencebehov bedre end de grammatiske benspænd og genrekravene, som vi alligevel må låne fra dansk og engelsk. Man kunne overveje at inddrage nye opgavetyper; personkarakteristik, en udvidet billedbeskrivelse, formidling, måske endda noget så arkaisk som en oversættelsesopgave…! Endelig kunne man overveje at inddrage sprogundervisningens samfundsmæssige aspekt og spørge ind til spansktalende landes historie og kultur.

En sådan model ville befri undervisningen for de stive formaliakrav og tekniske spidsfindigheder, som så få elever alligevel opnår at mestre, og give mere plads til at lære dem sproget. Og ikke helt uvigtigt: Vi slipper for snyd til eksamen.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Stine.jpg
    Debat

    Eksamensamok!

  • Billede-BBS.jpg
    Debat

    Eksamensvagter på umulig opgave

  • 1.png
    Debat

    Kommentar til GL’s sprogpolitik og udkast til nye studieretninger i gymnasiet

  • Solveig-Skadhede-NAG-2ify-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Debat om GL’s politik for nye studieretninger

  • Blogger-Kim-M-Christensen-beskaaret-2023-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Manglende censorer i engelsk er et wake-up call til os alle

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater