Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog
C5416C94-E33D-4EAF-AC86-124AD19839C5_1_201_a-aspect-ratio-348-234

Jeg har ligget i min sofa siden marts 20. Måske har kursisterne gjort det samme

10. januar 2023
Skrevet af_
Helle Borup

Kan du huske dengang, du gik i biografen? I gamle dage, altså før corona, gik jeg i Grand sådan på jævnlig basis. Ikke så tit som da jeg var yngre, men når der var en film, der vækkede min nysgerrighed, så kom jeg afsted. Det kunne være film, man skulle anstrenge sig for at se: Fx en film af Trier eller Haneke og ikke, som den sidste jeg så i Imperial, som jeg har glemt.

Er kursisternes forhold til undervisning at sammenligne med mit forhold til at komme i biografen? Altså, har de lige så svært ved at se nødvendigheden i anstrengelsen, som jeg har? Min tunge krop gider ikke. Da vi var spærrede inde blev sofaen, rødvinen og Netflix min redning. Når jeg var nået dertil efter en dag i helvede med 1000 mails, led Teams-undervisning, ensomhed og spat, var jeg i mål. Barren blev på sin egen måde bare lav, og den er næsten blevet dernede.

Marts 20: Vores kursister var i chok. Jeg talte med mange, mange unge mennesker, for jeg ringede til et utal i kraft af mit virke som både studievejleder og lærer. De havde det forfærdeligt. Og du kan godt huske det, ikke? Alt for at få dem igennem. Ingen eksaminer. Standpunktskarakterer over 00 uanset hvad. Og senere, da vi begyndte at møde ind igen og undervise nogenlunde normalt, så var fravær ikke noget, vi talte om. Fair nok! Enten var de syge med corona, syge med angst eller deres barn og gamle far var det. Men fraværet blev jo ved, og barren for fremmøde var lige så lav, som mit forhold til input: Hellere nem Netflix end besværlig film i Grand.

Kursister har ret til, at der bliver stillet krav.
Helle Borup, lærer
Københavns VUC

De gymnasieelever, der kom igennem coronatiden og endte med en studenterhue og en dør til mange uddannelser, skal nok komme sig. Det har jeg tillid til Men på VUC’erne har vi mange, der er lang tid om at komme i mål. De har arbejde ved siden af, små børn, en diagnose eller et bagland, der modarbejder deres uddannelsesplaner. Og de hænger i en sump af fravær, der stadigvæk minder om coronatidens. Det har sin egen logik, for dengang døde de jo ikke af at have meget fravær, vel? Når det gik sidste år og året før, så kan højt fravær (og jeg tør slet ikke komme med tal her) da ikke skade.

Men her tager man fejl: Kursister har ret til, at der bliver stillet krav. Det er helt urimeligt ikke at få hævet barren for indsatsen. Alle kursisterne skal være med. De skal komme til undervisningen, aflevere deres opgaver, få en kærlig feedback, deltage i en dialog, være med simpelthen.

Jeg opfordrer hermed til, at der ses med kritiske og modige øjne på, hvor højt et fravær kan være, og dermed også hvor meget en kursist skal være alene med sine onlineopgaver, sin dårlige selvtillid og en faglighed, der halter. Hvor går grænsen?

Jeg tror, jeg forstår de unge mennesker: Jeg ligger på min sofa hver aften og lader mageligheden vinde over udfordringer og inputs. Det kommer der ikke meget selvtillid ud af, for jeg bliver dummere og dummere. Men sådan skal vores unge mennesker på HF da ikke have det.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • computer arbejde shutterstock_
    Blog

    Vil du blogge på Gymnasieskolen?

  • picture-3971-1593505719-aspect-ratio-348-234
    Blog

    ”De offentlige ansattes særinteresser” er ikke sære særinteresser

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Erhvervsgymnasiale TR’er kæmper videre 

  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Lad os passe på vores pædagogikumkandidater – de skal holde mange år endnu

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Arnes børnebørns tur?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater