Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Almendannelse
Anne Boie Johannesson

Hvilke fag er almendannende?

29. oktober 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

De gymnasiale uddannelser skal ifølge bekendtgørelserne ”forberede eleverne til videregående uddannelse, herunder at de tilegner sig almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene”.
Men hvilke fag er det, der skal sørge for almendannelsen? Og hvad mener vi egentlig med almendannelse i denne sammenhæng?

Jeg bliver lidt stødt, når jeg hører politikere som Christine Antorini snakke om de almendannende fag over for de studieforberedende fag, for jeg mener faktisk, at alle fag bidrager eller bør bidrage til elevernes almendannelse. Jeg mener, at jeg er lige forpligtet på at få begge mine fag, kemi og dansk, til at bidrage til elevernes almendannelse.

Almendannelse handler nemlig ikke kun om litterære klassikere og kongerækker. Det handler blandt andet om at blive i stand til at fungere som borger i vores nuværende og kommende samfund. Det kræver evne til kritisk og selvstændig tænkning samt kompetence til at tage beslutninger på egne og andres vegne på en måde, der tager hensyn til andres bedste. Det kan man læse mere om hos Wolfgang Klafki og i den nyeste udgave af Gymnasiepædagogik-bogen.

Det er nemt at genfinde ovenstående opfattelse af almendannelse i de enkelte fags læreplaner. Ser jeg fx på mit eget fag, kemi, så står der i læreplanen til kemi C, at ”Gennem undervisningen i kemi C opnår eleverne et kendskab til naturvidenskabelig tankegang og metode, herunder at det kvantitative aspekt er væsentligt, og de opnår indsigt i, at kemi i samspil med andre fag kan belyse og løse problemer. Den enkelte sættes herved i stand til at forholde sig reflekterende og ansvarligt til aktuelle problemstillinger med naturvidenskabeligt indhold.”
Her ses det, at det netop er pointen, at eleverne skal kunne tage stilling og tænke kritisk ud fra den viden, som de opnår i faget, så de kan udvikle sig til at blive ansvarlige samfundsborgere.

Det, at jeg ser mine fag som både almendannende og studieforberedende, gør, at det er vigtigt for mig, at eleverne bliver i stand til at bruge deres faglige viden praktisk i andre kontekster end den, som pågældende viden er indlært i. De skal kunne bruge fagenes tankegang til at belyse aktuelle problemstillinger i deres hverdag og i samfundsdebatten.

Det er ikke altid lige let at få sat det meget fagfaglige stof i perspektiv, så det bliver klart for eleverne hvad det kan bruges til, og det skal man måske heller ikke med det hele. Men jeg er dybt taknemlig for de mennesker, der deler deres ideer og forløb internt på lærerværelset, på de sociale medier og i vores fagblade. Det er blevet meget lettere at gå til, og den almendannende røde tråd mellem mine to fag er blevet betydelig lettere at holde fast i gennem årene.

Fagene udvikles med tiden, og almendannelsen er blevet tydeligere i hele fagrækken. Derfor mener jeg, at det er uheldigt at den klassiske skelnen mellem dannelsesfagene og de andre fag stadig eksisterer i bedste velgående. For vi har en forpligtelse og et ansvar, som vi skal løfte sammen – i alle fagene.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • carolina_magdalene_maier-fotograf_steen_brogaard

    Derfor har Alternativet forladt gymnasiereformforhandlingerne

  • Anne Boie Johannesson

    Almendannelse forandrer sig

  • picture-3997-1461243611.jpg

    Jeg ønsker ikke en ny generation af konkurrencestatens fodsoldater

  • Marie-Sinius-Clause-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Et forsvar for naturgeografien

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Videnskabsteori = almendannelse

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater