Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Almendannelse
Anne Boie Johannesson

Almendannelse forandrer sig

27. april 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Bølgerne går højt i øjeblikket i medierne, også her på gymnasieskolen.dk, når der diskuteres almendannelse. De fleste argumenterer for hvad almendannelse ikke er, mens kun få tør komme med bud på hvad det er. Nogle gange virker det som om folk taler forbi hinanden, fordi de ikke har defineret, hvad de taler om…

Men man kan nok heller ikke definere hvad almen dannelse er. I sagens natur ændrer den sig med tiden og med udviklingen. Det, der var vigtigt for 20 år siden, er måske ikke lige så vigtigt i dag, og det, der er vigtigt i dag, fandtes måske ikke for 20 år siden. Se bare på de digitale mediers betydning i dag i forhold til dengang.

I pædagogikum-grundbogen “Gymnasiepædagogik” diskuteres almendannelse også. Her inddrages den tyske didaktiker Wolfgang Klafki. Han mener at al undervisning skal have som mål at udvikle elevernes evne til selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet (Gymnasiepædagogik, 2013, s. 247). Det er svært at være uenig i det, og det er regeringen forhåbentlig heller ikke. Spørgsmålet er bare hvordan disse kompetencer skal udvikles.

I regeringens reformudspil står der at man ønsker at styrke elevernes innovative kompetencer, deres digitale kompetencer, deres globale kompetencer og deres karrierekompetencer (Regeringsudspillet s. 24).
Men der står fx ikke at historisk bevidsthed eller kulturel dannelse ikke længere er vigtigt. Er debatten ikke lidt ensidig, når fronten trækkes op som om det er enten-eller? Og det er vel ikke sådan at det er de humanistiske fag, der har monopol på at være almendannende? Det mener jeg i hvert fald ikke. Mit ene fag, dansk, bidrager blandt andet med kulturel og historisk bevidsthed som en del af den klassiske almendannelse, men mit andet fag, kemi, bidrager også – godt nok med noget andet, men stadig noget, der er nødvendigt: Naturvidenskabelig tankegang samt viden om aktuelle og samfundsrelevante problemstillinger.

Selvfølgelig kan man frygte at der fremover kun skal undervises i det, der umiddelbart kan synes anvendeligt. Så reduceres danskfaget til formidling og historiefaget kan sløjfes. Men hvis man ser på anvendelsesorientering i et lidt større perspektiv, er det indlysende at vi er nødt til at kende til vores historiske og kulturelle baggrund for at kunne reflektere over vores nutid på et nuanceret grundlag og være almendannede i Klafkis forstand.

Men er innovative kompetencer så en nødvendig del af almendannelsen fremover? Ja, fordi innovative kompetencer handler om at kunne bruge sine fag til at løse problemer og skabe nyt. Det er faglig kreativitet, og der er vel ingen tvivl om at det er en vigtig kompetence fremover at kunne tænke nyt og ud af boksen. Desuden er jeg personligt glad for at der er mere fokus på innovation. Mine elever lærer rigtig meget ved at arbejde innovativt ind i mellem, og vi får genskabt noget af den kreativitet og motivation, som eleverne har mistet gennem deres skoleforløb indtil nu.

Digitale kompetencer er også supervigtige fremover. I dag foregår rigtig meget samarbejde, debat og produktion digitalt, og det bliver ikke mindre fremover. Derfor er det vigtigt både at kunne deltage og bidrage på de digitale medier, men også at kunne forholde sig kritisk til hvad der foregår.

Men når der skal tænkes nye ting ind i almendannelsen, må noget af det vante indhold revurderes – medmindre vi vil udvide gymnasieforløbet med et år. Her må vi alle genvurdere hvad der udgør den almendannende kerne i vores fag. Som dansklærer mener jeg for eksempel ikke at litteraturhistorie er vigtigere end at lære at formidle, eller at Holberg er vigtigere end Facebook. Men jeg mener stadig at vores kulturarv er vigtig og at den skal prioriteres. Jeg vil gerne undervise så bredt som muligt, men efterhånden som vores verden ændrer sig, ændrer indholdet i undervisningen sig også. Og det er helt i orden, også selvom eleverne i dag ikke når at læse de samme værker som for 20 år siden.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • carolina_magdalene_maier-fotograf_steen_brogaard

    Derfor har Alternativet forladt gymnasiereformforhandlingerne

  • picture-3997-1461243611.jpg

    Jeg ønsker ikke en ny generation af konkurrencestatens fodsoldater

  • Anne Boie Johannesson

    Hvilke fag er almendannende?

  • Marie-Sinius-Clause-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Et forsvar for naturgeografien

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Videnskabsteori = almendannelse

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater