Hvilke fag er almendannende?
De gymnasiale uddannelser skal ifølge bekendtgørelserne ”forberede eleverne til videregående uddannelse, herunder at de tilegner sig almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene”.
Men hvilke fag er det, der skal sørge for almendannelsen? Og hvad mener vi egentlig med almendannelse i denne sammenhæng?
Jeg bliver lidt stødt, når jeg hører politikere som Christine Antorini snakke om de almendannende fag over for de studieforberedende fag, for jeg mener faktisk, at alle fag bidrager eller bør bidrage til elevernes almendannelse. Jeg mener, at jeg er lige forpligtet på at få begge mine fag, kemi og dansk, til at bidrage til elevernes almendannelse.
Almendannelse handler nemlig ikke kun om litterære klassikere og kongerækker. Det handler blandt andet om at blive i stand til at fungere som borger i vores nuværende og kommende samfund. Det kræver evne til kritisk og selvstændig tænkning samt kompetence til at tage beslutninger på egne og andres vegne på en måde, der tager hensyn til andres bedste. Det kan man læse mere om hos Wolfgang Klafki og i den nyeste udgave af Gymnasiepædagogik-bogen.
Det er nemt at genfinde ovenstående opfattelse af almendannelse i de enkelte fags læreplaner. Ser jeg fx på mit eget fag, kemi, så står der i læreplanen til kemi C, at ”Gennem undervisningen i kemi C opnår eleverne et kendskab til naturvidenskabelig tankegang og metode, herunder at det kvantitative aspekt er væsentligt, og de opnår indsigt i, at kemi i samspil med andre fag kan belyse og løse problemer. Den enkelte sættes herved i stand til at forholde sig reflekterende og ansvarligt til aktuelle problemstillinger med naturvidenskabeligt indhold.”
Her ses det, at det netop er pointen, at eleverne skal kunne tage stilling og tænke kritisk ud fra den viden, som de opnår i faget, så de kan udvikle sig til at blive ansvarlige samfundsborgere.
Det, at jeg ser mine fag som både almendannende og studieforberedende, gør, at det er vigtigt for mig, at eleverne bliver i stand til at bruge deres faglige viden praktisk i andre kontekster end den, som pågældende viden er indlært i. De skal kunne bruge fagenes tankegang til at belyse aktuelle problemstillinger i deres hverdag og i samfundsdebatten.
Det er ikke altid lige let at få sat det meget fagfaglige stof i perspektiv, så det bliver klart for eleverne hvad det kan bruges til, og det skal man måske heller ikke med det hele. Men jeg er dybt taknemlig for de mennesker, der deler deres ideer og forløb internt på lærerværelset, på de sociale medier og i vores fagblade. Det er blevet meget lettere at gå til, og den almendannende røde tråd mellem mine to fag er blevet betydelig lettere at holde fast i gennem årene.
Fagene udvikles med tiden, og almendannelsen er blevet tydeligere i hele fagrækken. Derfor mener jeg, at det er uheldigt at den klassiske skelnen mellem dannelsesfagene og de andre fag stadig eksisterer i bedste velgående. For vi har en forpligtelse og et ansvar, som vi skal løfte sammen – i alle fagene.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode