Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Tillidsrepræsentant
A27309B4-BD5D-486C-B52D-535B21581EC4_1_201_a

Hvad gør man, når man ikke kan gå til TR midt i en stor fyringsrunde?

7. februar 2022
Skrevet af_
Dorthe Schmittroth Madsen

Sidste år blev jeg sammen med mange andre dygtige kollegaer på et større gymnasium afskediget pga. økonomisk tilpasning som følge af faldende taxameterindkomster. Selvom jeg på det tidspunkt, hvor jeg blev opsagt, var i gang med mit pædagogikum og stod til at skulle skrive min teopæd, fandt jeg energi til at stille spørgsmålstegn ved min opsigelse.
Problemet var bare, at jeg ikke stolede på min TR og ikke rigtig vidste, hvem jeg kunne henvende mig til. Midt i fyringsrunden havde vi haft kampvalg, hvor en ny TR og TR-suppleant havde meldt sig på banen. Valgresultatet var helt tydeligt; lærerværelset ville have en ny TR og TR-suppleant, men stemmefordelingen gjorde det utænkelig tænkeligt. Vi fik sådan set en ny TR, som vi havde valgt, men den gamle TR, som reelt var blevet væltet, skulle nu ifølge GL’s vedtægter fortsætte som TR-suppleant.
På den måde havde et splittet lærerværelse også en splittet TR-funktion, hvor det fremtidige makkerpar ikke kun repræsenterede hver sin del af lærerværelset, men hvor den gamle TR reelt var blevet degraderet til TR-suppleant. Dertil gjorde GL’s vedtægter kun ondt værre.
Den nyvalgte TR havde reelt ingen bemyndigelse til at rådgive os, da han ikke var uddannet efter GL’s regler, og han måtte heller ikke tilgå vigtige økonomiske nøgletal vedr. skolens økonomi, men skulle vente i en overgangsperiode, indtil et nyt skoleår begyndte, hvor den varslede fyringsrunde samt afskedigelser fandt sted i perioden april-maj. Lærerværelset var reelt faldet ned mellem to stole, hvor den gamle TR stadigvæk repræsenterede os, havde kontakten til GL, samt rektor og bestyrelsen, men grundet valgresultatet havde han reelt ikke lærerværelsets opbakning.
For at undgå lignende situationer i fremtiden bør GL overveje, når der ikke sker genvalg, at de nyvalgte må kunne træde til 1. maj. Det vil betyde, at overgangen fra den ene TR til den anden forkortes med tre måneder, således at de nyvalgte hurtigere vil kunne fungere som medlemmernes talerør. Desuden mener jeg, at det er vigtigt, at GL´s love indeholder retningslinjer for, hvad der sker, hvis TR går eller bliver væltet.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Marianne Brinch-Fischer siger:
    10. februar 2022 kl. 11:39

    Kære Dorthe

    I dit debatindlæg efterlyser du, at der går mindre tid mellem valget af tillidsrepræsentant, og en eventuelt nyvalgt tillidsrepræsentant træder i funktion.

    GL’s lovudvalg arbejder netop nu med en revision af GL’s love, så det er et meget aktuelt tidspunkt, hvor du rejser et spørgsmål, som relaterer sig til GL’s love.

    I det forslag til reviderede love, som lovudvalget arbejder med, er det dog tanken at fastholde de hidtidige datoer for valg af og tiltræden som ny tillidsrepræsentant. Dvs. at valget skal gennemføres inden 1. april i ulige år, og at en eventuel ny tillidsrepræsentant træder til ved skoleårets start. Denne relativt lange periode mellem valg af tillidsrepræsentant og indtræden i hvervet skyldes, at der skal være reel mulighed for, at der i tillidsrepræsentantens opgaveportefølje afsættes tid til varetagelsen af tillidsrepræsentanthvervet. Der er så at sige en afvejning mellem et hensyn til at sikre en ikke alt for lang overgangsperiode og samtidig sikre ressourcen til at løfte opgaven. Det sidste er vigtigt og en afgørende forudsætning for stærke tilllidsrepræsentanter.

    Derimod arbejder lovudvalget i forslaget til reviderede love med at tilføje en bestemmelse, som tager højde for den situation, hvor et flertal af lærerkollegiet udtaler mistillid til en siddende tillidsrepræsentant, og her er der – i sagens natur – tale om en øjeblikkelig overgang. Heldigvis er det en situation, vi sjældent ser, men som det naturligvis er vigtigt at have reguleret.

    Dette er blot kommentarer i forhold til den proces, der er i gang i GL’s lovudvalg. Forslaget til reviderede love skal behandles og drøftes på GL’s repræsentantskabsmøde i november i år og herefter til afstemning blandt GL’s medlemmer.

    Med venlig hilsen
    Marianne Brinch-Fischer / sekretariatet

    Log ind for at svare
  2. Dorthe Schmittroth Madsen siger:
    13. februar 2022 kl. 20:19

    Kære Marianne
    Tusind tak for dit svar: Det betyder utrolig meget, at I lytter og tager problemstillingen til efterretning.
    Tak for det

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Jesper-Breining-2022-sorthvid_0-1024x742-1-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Erhvervsgymnasier fratages stemmeretten på GL’s Repræsentantskab

  • Jesper-Breining-2022-sorthvid_0-1024x742-1-aspect-ratio-348-234

    Erhvervsgymnasier fratages stemmeretten på GL’s Repræsentantskab

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater