Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning Eksamen
js

Hvad er der i et navn?

29. maj 2019
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Lige nu har i titusindvis af elever på landets ungdomsuddannelser overstået deres skriftlige eksaminer og venter på bedømmelserne. Og uanset om de har foldet hjernerne sammen om fysik, matematik, dansk, samfundsfag, musik, spansk, engelsk, tysk eller biologi, filtreres det færdige produkt igennem deres navn. Er det rimeligt?

Lad os se på en anden klassisk nøglehulsmanøvre: en audition. Når amerikanske symfoniorkestre før i tiden hyrede deres musikere, foregik det traditionelt ved at dirigenten eller en smal jury håndplukkede musikerne. For at komme ud over de partiske skævheder som få menneskers musikalske temperament kan skabe, gik man i løbet af 70’erne og 80’erne i mange af de store orkestre gradvist over til såkaldte ”blinde auditions”. Ved disse auditions spillede musikerne bag en skærm eller et forhæng, så deres køn, udseende, ”etnicitet” etc. var skjult, og man kun lagde mærke til det, det hele handlede om: musikken. Forskerne Claudia Goldin og Cecilia Rouse har i et meget berømt studie vist, hvordan denne nye form for identitetssløret rekruttering var med til bl.a. at øge antallet af kvindelige musikere i de fem mest prestigiøse orkestre fra 6% til 21%. Et markant kønskløft næsten udlignet af et forhæng!

Det er – naturligvis – ikke den form for kløfter, vi graver i ungdomsuddannelserne. Der er langt fra en orkesteraudition i et symfoniorkester til en dansk stil om natursynet i tekster om ulve i Vestjylland. Når censorerne hvert år retter i hundredetusindvis af skriftlige eksamener, er det ikke navnet, man hæfter sig ved, men teksten eller produktet. Det ligger i kontrakten. I den faglige stolthed som i høj grad er baseret på idealet om upartiskhed. Men det står der alligevel og blinker det der navn. Med dets afsløring af køn, såkaldt etnicitet, kendisfaktor og heftige dobbeltnavne. Og dertil kommer gymnasiets navn. Betyder det noget? Sandsynligvis ikke. Men hvad med censorerne? Kender vi hinanden? Det gør vi jo af og til. Fagcirklerne er små i et land som Danmark. Og selvfølgelig ved vi godt, at vi skal sejle udenom enhver tendentiøs strømhvirvel, men vi bedømmer alligevel ikke ind i et tomt rum.

Så nej. Det er ikke – helt – rimeligt. Selvom vi fuldt og helt regner med, at noget så ladet som et navn ikke slipper igennem panseret, så kan vi ikke være sikre. Og den usikkerhed kalder på et forhæng. I stedet for et navn skal vi have et nummer. På elever, på skoler og på censorer. Så kan vi også lære de unge mennesker, at upartiskhed er noget, vi aldrig går på kompromis med.

Jette Sindbjerg Martinsen, gymnasielærer, Nørre Gymnasium.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image
    Debat

    Forsamtale ifm. SRP

  • Michael Møller
    Debat Undervisning

    Eksamensformer på stx

  • Morten og Hans
    Uddannelsespolitik

    Bevar eksamen, men vælg fra

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Uddannelsespolitik

    Virtuel undervisning og eksamensbekymring

  • Julian sorthvid

    Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater