Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning Eksamen
js

Hvad er der i et navn?

29. maj 2019
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Lige nu har i titusindvis af elever på landets ungdomsuddannelser overstået deres skriftlige eksaminer og venter på bedømmelserne. Og uanset om de har foldet hjernerne sammen om fysik, matematik, dansk, samfundsfag, musik, spansk, engelsk, tysk eller biologi, filtreres det færdige produkt igennem deres navn. Er det rimeligt?

Lad os se på en anden klassisk nøglehulsmanøvre: en audition. Når amerikanske symfoniorkestre før i tiden hyrede deres musikere, foregik det traditionelt ved at dirigenten eller en smal jury håndplukkede musikerne. For at komme ud over de partiske skævheder som få menneskers musikalske temperament kan skabe, gik man i løbet af 70’erne og 80’erne i mange af de store orkestre gradvist over til såkaldte ”blinde auditions”. Ved disse auditions spillede musikerne bag en skærm eller et forhæng, så deres køn, udseende, ”etnicitet” etc. var skjult, og man kun lagde mærke til det, det hele handlede om: musikken. Forskerne Claudia Goldin og Cecilia Rouse har i et meget berømt studie vist, hvordan denne nye form for identitetssløret rekruttering var med til bl.a. at øge antallet af kvindelige musikere i de fem mest prestigiøse orkestre fra 6% til 21%. Et markant kønskløft næsten udlignet af et forhæng!

Det er – naturligvis – ikke den form for kløfter, vi graver i ungdomsuddannelserne. Der er langt fra en orkesteraudition i et symfoniorkester til en dansk stil om natursynet i tekster om ulve i Vestjylland. Når censorerne hvert år retter i hundredetusindvis af skriftlige eksamener, er det ikke navnet, man hæfter sig ved, men teksten eller produktet. Det ligger i kontrakten. I den faglige stolthed som i høj grad er baseret på idealet om upartiskhed. Men det står der alligevel og blinker det der navn. Med dets afsløring af køn, såkaldt etnicitet, kendisfaktor og heftige dobbeltnavne. Og dertil kommer gymnasiets navn. Betyder det noget? Sandsynligvis ikke. Men hvad med censorerne? Kender vi hinanden? Det gør vi jo af og til. Fagcirklerne er små i et land som Danmark. Og selvfølgelig ved vi godt, at vi skal sejle udenom enhver tendentiøs strømhvirvel, men vi bedømmer alligevel ikke ind i et tomt rum.

Så nej. Det er ikke – helt – rimeligt. Selvom vi fuldt og helt regner med, at noget så ladet som et navn ikke slipper igennem panseret, så kan vi ikke være sikre. Og den usikkerhed kalder på et forhæng. I stedet for et navn skal vi have et nummer. På elever, på skoler og på censorer. Så kan vi også lære de unge mennesker, at upartiskhed er noget, vi aldrig går på kompromis med.

Jette Sindbjerg Martinsen, gymnasielærer, Nørre Gymnasium.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede-28.05.2025-kl.-14.03-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os tale om det relevante 

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • Tomas-Kepler-ny-sorthvid-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    GL kæmper for at lette arbejdspresset i eksamensperioden

  • poul-dalgaard-jensen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Det forsømte forår – igen, igen

  • Kaare-og-Helene-2024.jpg
    Debat

    Eksamenspres på lærerne: Ikke bestået!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater