Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
Burkhard sort hvid

Høring på Christiansborg om uddannelse: udgift eller investering?

28. september 2018
Skrevet af_
Burkhard Sievers

Flere har allerede skrevet om det udmærkede arrangement, der fra flere vinkler belyste det åbenlyse, nemlig at penge, der er blevet investeret i uddannelse, er godt givet ud.
Jan Rose Skaksen fra Rockwoolfonden leverede tørre tal, og man kan undre sig over, at denne visdom, der har været kendt i årtier, overhovedet er kommet under beskydning. Men det er den. Det nye mantra er tilsyneladende, at uddannelse er godt, men for meget uddannelse er bare for dyrt. Kan du ikke klare din folkeskole lidt hurtigere, 10. klasse er jo spild, kan du ikke tage din studentereksamen med de rigtige niveauer, supplering er jo dyrt for samfundet, kan du ikke bare tage én uddannelse hurtigst muligt og derefter holde din kæft? Vi vil have din arbejdskraft, men kan vi ikke få den lidt billigere?
I gymnasiet prøver vi denne logik for tiden på egen krop. Omprioriteringsbidraget og den ekstraordinære pengeoverførsel fra stx til erhvervsskoler i 2017 har i runde tal allerede nu reduceret budgetterne med 10 %, og øvelsen skal måske fortsætte i flere år endnu, hvis det går efter regeringen.
Hvordan indstiller man sin lærergerning på at levere 10 % mindre indsats i løbet af ganske få år? Det gør man ikke, og resultatet er flere kollegaer på deltid og et større antal stressramte. Problemet er velkendt og velbeskrevet, og der er ingen tvivl om, at denne udfordring er GL’s allerstørste i øjeblikket.
Jeg vil dog i forbindelse med høringen frem med en anden pointe. Annette Lind, der var primus motor til høringen, kom i sin indledning ind på to interessante overvejelser, som er værd at se nærmere på. Ved høringen var der jo udbredt enighed om, at omprioriteringsbidraget skal stoppe, ikke mindst i lyset af, at rigtig mange partier glimrede ved deres fravær. Og den eneste politiker fra Venstre var ikke meget bevendt, idet han tilsyneladende havde forberedt sig til den forkerte time.
Annette Lind nævnte for det første politikernes ansvar i forbindelse med elevfordelingen. Det hilser vist alle i GL meget velkommen, især nu hvor Aarhus Tech-sagen ruller. Det må være et politisk ansvar at sikre tilstrækkelig mange elever til gode og nødvendige skoler, som af en eller anden grund, måske kun i en kortere periode, bliver fravalgt af elever og derfor mister det økonomiske fundament.
Hendes anden betragtning gik på en lignende problemstilling, da hun talte om de små skoler i Udkantsdanmark. Her forslog hun en højere grundtakst og et taksameterknæk, så de første elever udløser et større tilskud end de sidste.
Jeg er stor tilhænger af begge disse overvejelser, og de bliver ekstremt vigtige i de kommende år med faldende ungdomsårgange. De stiller spørgsmålstegn ved hele taxametersystemet (og selveje), der jo på mange måder har fungeret udmærket i opgangstider. Ved en realistisk fastsættelse af taxameteret i 2007 oplevede rigtig mange skoler, at de næste år blev en guldgrube, når man uden stor anstrengelse havde 100 årselever mere og derved kunne indkassere næsten 10 millioner ekstra. Pengene blev som bekendt brugt til flere ansættelser, men i endnu højere grad genererede de overskud, der mange steder blev omsat til mursten og kapacitetsudvidelser. Det er selvejets og taxameterets logik, og jeg har svært ved at klandre rektorer eller bestyrelser (med et par undtagelser!). Men systemet var også et fravalg af politisk styring, som er bydende nødvendigt, hvis gymnasierne som helhed skal komme nogenlunde fornuftigt gennem de kommende magre år.
Der er forskellige løsninger. Den mest sympatiske kommer fra Enhedslisten. De vil ikke bare stoppe omprioriteringsbidraget, men også sørge for, at de siden 2016 indsparede midler kommer tilbage til sektoren. Det lyder fint! En mere realistisk strategi går måske i retning af Annette Linds forslag. Stop omprioriteringsbidraget og sørg for en stærkere politisk styring af elevfordelingen og skolefinansiering, så også mindre skoler og skoler i Vandkantsdanmark kan overleve 2020-erne.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater